7.5 Suomen aseman ja näkymien arviointia
7.5.1 Suomi pohjoismaana, EU:ssa ja globalisaatiossa
Suomen asema vakiintunut
Suomi on 15 vuoden kuluessa vakiinnuttanut asemansa Euroopan unionin
jäsenmaana, joka mielletään kuuluvaksi pohjoismaihin. Pohjoismaisuus on
viiteryhmänä edelleen tärkeä historiallisista, maantieteellistä ja myös
yhteiskunnallisista syistä. EU-politiikassa pohjoismainen ryhmä ei
kuitenkaan ole toiminut kovinkaan yhtenäisenä, ja pohjoismaiden
turvallisuuspoliittiset perusratkaisut poikkeavat toisistaan suuresti.
Pohjoismaat
Kaikki pohjoismaat ovat mukana Euroopan unionin toiminnassa vähintään
Euroopan talousalueen puitteissa. Vaikka Norja ja Islanti eivät ole EU:n
jäseniä, nekin kuuluvat useimpien EU-maiden mukana vapaan liikkumisen
Schengen-alueeseen, mikä voidaan ymmärtää jo pitkään voimassa olleen
pohjoismaisen passivapausalueen perinteen jatkamiseksi.
”Pohjoismainen malli”
Pohjoismaiden taloudet ovat pitkälle integroituneet, ja kokemukset ovat
olleet myönteisiä. Huolimatta erilaisista valuutoista myös rahaliikenne
toimii hyvin pohjoismaiden välillä. Kulttuurivaihto on jo pitkään ollut
vilkasta, ja työskentely naapurimaissa luontevaa. Yhteiskunnalliset
rakenteet ja toimintatavat ovat siinä määrin yhtäläisiä, että
kansainvälisestikin tunnetaan ”pohjoismainen malli”.
”Pohjoismainen yhteisö”
Pohjoismainen yhteistyö on siis toiminut hyvin monella alalla, joten on
oikeutettua puhua ”pohjoismaisesta yhteisöstä”. Kuitenkin
turvallisuuspolitiikassa perusratkaisut ovat toisistaan poikkeavia, eikä
varsinkaan sotilasalalla ole integraatiota saatu aikaan. Siihen on syynsä
sekä historiassa että maantieteellisissä tekijöissä.
Turvallisuuspolitiikassa jatkuvuutta
Toisen maailmansodan kokemukset selittivät pohjoismaiden tekemiä
turvallisuuspoliittisia ratkaisuja kylmän sodan alkaessa, ja niillä on
merkitystä edelleen, vaikka yleistilanne on perustavasti muuttunut.
Turvallisuuspolitiikalle tunnusomaista on yleensäkin jatkuvuus, jos
kokemukset ovat olleet myönteisiä eivätkä dramaattiset tilanteen muutokset
vaadi tekemään voimakkaita korjausliikkeitä. Tällainen logiikka näyttää
vallitsevan myös pohjoismaiden viimeisimmissä arvioissa.
Sotilasyhteistyö
Helpotukseksi asevoimien kustannusten kohoamisen ongelmaan on ehdotettu
pohjoismaisen yhteistyön tehostamista. Yhteistoimintakohteita on löydetty
paljon, mutta niiden käytännön toteutus on silti epävarmaa.
Suomi on mukana pohjoismaisessa kriisinhallintayhteistyössä ja eräissä
muissakin puolustus- ja turvallisuusalan hankkeissa. Merivalvontaa hoidetaan
Ruotsin kanssa yhteistyönä, ja sen laajentaminen myös ilmavalvontaan on
kehitteillä. Sen sijaan on vaikea nähdä syvemmän operatiivisen yhteistyön
tehostamistarpeita ja -mahdollisuuksia. Norjalla on pääasiallisena
toiminta-alueenaan pohjoinen Atlantti ja Ruotsilla eteläinen Itämeri.
Suomella ei ole sotilaallisia voimavaroja eikä intressejä ulottaa
toimintaansa noille alueille, eivätkä myöskään läntisten naapurien
sotilaalliset intressit ulotu tänne asti kovin voimakkaina.
Siviiliyhteistyö
Siviilimäistä yhteistyötä onnettomuuksiin ja muihin kriiseihin
varautumisessa sekä rikollisuuden torjunnassa on kehitetty pohjoismaiden
kesken jo pitkälle. Sitä on voitu myös laajentaa Itämeren piiriin ja
pohjoisille merialueille. Hallitusten ja viranomaisten kesken on tehty
yhteistyösopimuksia, ja puitteet ovat muutenkin verraten hyvässä kunnossa,
mutta silti tietojen vaihdossa ja arkipäiväisessä yhteydenpidossa on paljon
kehittämistä.
Suomen asema muutoksessa
Suomen asema maailmanlaajuisessa kehityksessä on jatkuvan muutoksen tilassa,
vaikka sitä ei lähietäisyydeltä ole helppoa nähdä. Syynä on lähinnä se, että
globalisaation oloissa tärkein Suomeenkin vaikuttava muutoksen moottori on
nykyisin Aasiassa. Sieltä tulevat voimakkaat ulkoiset paineet, jotka
pakottavat Euroopan unionin jäsenmaat reagoimaan ajankohtaisiin
kehityskulkuihin. Suomenkin suhteellinen asema siis muuttuu, vaikka
lähiympäristön tilanne pysyisi vakaana.
Globalisaation vaikutuksia
Toistaiseksi globalisaation vaikutukset Suomeen ovat ilmenneet lähinnä
taloudessa sekä tiedonvälityksen ja yhteydenpidon helpottumisena.
Turvallisuuspoliittisia heijastusvaikutuksia on todennäköisimmin
odotettavissa, jos Aasiassa kehittyy vakavia valtioiden välisiä tai suurten
maiden sisäisiä kriisejä. Silloin ne välittyvät Suomeen sekä ulkomaankaupan
vaikeutumisena että poliittisesti ensi sijassa Euroopan unionin ja Venäjän
kautta.
Geopoliittinen asema
Suomi on tuollaiselta kannalta katsottuna osallisena myös
turvallisuuspoliittisessa globalisaatiossa. Euroopan unionin jäsenyys on
laajentanut merkittävästi osallistumista maailmanpolitiikkaan, sillä EU on
maailmantaloudessa voimakas ja aktiivinen toimija sekä luonteeltaan moderni
talousyhteisö ja yhä enemmän myös turvallisuuspoliittinen liitto.
Geopoliittisesti määritettynä Suomi sijaitsee EU:n koillisella rajalla ja
euraasialaisen suurvallan naapurina. Vaikka Venäjän talous on jo vahvasti
kytkeytynyt maailmantalouteen, sen turvallisuuspolitiikassa vallitsee hyvin
perinteinen ajattelu, jossa suojautumisella ulkoisia uhkia vastaan ja oman
alueen hallinnalla tarvittaessa sotilaallista voimaa käyttäen on keskeinen
sijansa.
7.5.2 Turvallisuus- ja puolustuspoliittisia näkymiä
Peruslinjan jatkuvuus
Suomen turvallisuuspoliittiseen asemaan on Euroopan tilanteen
rauhoittumisella 2000-luvun alussa ja samalla kiihtyneellä maailman
voimasuhteiden muutoksella ollut huomattavia vaikutuksia, vaikka niistä ei
ole vielä helppoa vetää pitkälle ulottuvia johtopäätöksiä. Siksi Suomessa on
oltu hyvin varovaisia tekemään muutoksia vallitseviin turvallisuus- ja
puolustuspolitiikan peruslinjauksiin. Varovaisuuteen vaikuttavat sekä
historialliset kokemukset että geopoliittiset arviot.
Sotilaspoliittisesti myönteistä kehitystä
Sotilaspoliittisissa arvioissa on todettu Euroopan ja maailman
yleistilanteen muutoksen vaikutukset Suomelle yleisesti myönteisiksi. Kun
maailman konfliktien painopiste on siirtynyt Lähi-itään ja eteläiseen
Aasiaan, ei tänne sivusuunnalle ole odotettavissa merkittäviä sotilaallisia
keskityksiä eikä myöskään suurvaltojen strategisista varautumistoimista
aiheutuvia uusia uhkia. Pohjoisen jäämeren alue on kuitenkin nousemassa
kiinnostuksen kohteeksi lähinnä energiavarojensa vuoksi.
Pohjois-Eurooppa vakaata aluetta
Kylmän sodan aikaisen sotilaallisen jännityksen asetelman paluusta
Pohjois-Eurooppaan ei ole mitään merkkejä näkyvillä, eivätkä niin suuret
muutokset maailmantilanteessa voi tapahtua kovinkaan lyhyessä ajassa.
Ruotsalaisarvioissa on päädytty ainakin muutaman vuoden varoitusaikaan,
ennen kuin sotilaallisen hyökkäyksen uhka Ruotsia vastaan voisi jälleen
ajankohtaistua. On otettava huomioon, että kylmän sodan blokkijako ja
sotilaalliset keskittymät Euroopassa syntyivät toisen maailmansodan
jälkitilanteessa, jolloin vaikutusalueita jaettiin maailmanlaajuisesti
uudelleen. Nyt vastaavat potentiaaliset suuren blokkijaon rintamat voisivat
olla Aasiassa.
Heijastusvaikutukset mahdollisia
Silti on pidetty mielessä, että Suomi yhä sijaitsee geopoliittisesti ja
geostrategisesti verraten aralla vyöhykkeellä Venäjän naapurissa, jolloin
tulevaisuudessa ehkä kaukanakin alkavat suurvaltakriisit saattavat heijastua
tänne. Suomea ei voida pitää erityisen uhanalaisena alueena, vaan kysymys on
lähinnä mahdollisuudesta joutua epäsuorasti suurvaltaselkkausten
vaikutuksien piiriin.
Suomalaiset tilannearviot
Euroopan unionin tai Naton puitteissa tehdyt tilannearviot eivät
sellaisenaan ole päteviä Suomen uhka-arvioiden pohjaksi, eivätkä
turvallisuuspolitiikan linjaukset Suomessa välttämättä vastaa muiden
EU-maiden ratkaisuja, sillä maantieteelliset tekijät ja historialliset
kokemukset tuottavat erilaisia johtopäätöksiä.
Yleistilanteen kehityksessä 2000-luvun alkuvuosina ei Suomen turvallisuus-
ja puolustuspolitiikan kannalta ole tapahtunut mitään ratkaisevasti uutta,
vaan kylmän sodan jälkeinen rauhallinen asetelma on Pohjois-Euroopassa
vakiintunut. Suurvaltojen siirrettyä sotilaallista painopistettään
Lähi-itään ja Aasiaan on Suomen puolustuksen uhkakuva suuresti helpottunut,
mutta myöskään tehokkaita apuvoimia ei tänne tulisi, jos haluttaisiin
puolustus rakentaa sotilasliiton tuen varaan.
Turvallisuupolitiikan kokonaisuus
Kysymys turvallisuuspolitiikan peruslinjan määrittämisestä, siis
puolueettomuudesta, liittoutumattomuudesta tai sotilasliittoon pyrkimisestä,
sisältää luonnollisesti monia erilaisia näkökohtia, joista
sotilasstrategiset seikat ovat vain yksi ainesosa muiden joukossa.
Turvallisuuspolitiikan kokonaisuuden toimivuuden vaatimus on joka
tapauksessa ratkaisevan tärkeä, joten se edellyttää, että kaikkien
osatekijöiden tulee olla kunnossa.
Oman alueen puolustaminen
Vaatimus oman alueen puolustuskyvystä koetaan Suomessa itsestäänselvyydeksi,
sillä missään muualla siitä ei kanneta huolta vaan ollaan tyytyväisiä
nykytilan jatkumiseen. Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikassa on
korostettu tarvetta säilyttää Pohjolan tilanne vakaana ja sotilasasioissa
päätösvalta omissa käsissä, jolloin on vedetty rajaa kansainväliseen
sotilasyhteistyöhön osallistumisen ja sotilaallisen liittoutumisen välille.
Suomalaiset eivät ole osoittaneet halukkuutta myöskään osallistumiseen
taistelutehtäviin ulkomailla, vaan rauhanturvaaminen on katsottu riittäväksi
sotilaallisen kriisinhallinnan alalla, ja sen osaamisesta on jo saatu
runsaasti näyttöjä. Nämä linjaukset on myös vahvistettu lainsäädännössä.
Muutospaineita kokonaismaanpuolustuksen järjestelyissä
Vaikka sotilaspoliittiset perusteet eivät ole mullistavasti muuttuneet, on
muilla turvallisuuspolitiikan ja kokonaismaanpuolustuksen lohkoilla
esiintynyt ajankohtaisia muutospaineita, joita on pyritty ottamaan huomioon
valtioneuvoston joulukuussa 2010 hyväksymässä yhteiskunnan
turvallisuusstrategiassa. Sen mukaisesti yhteiskuntaa ja kansalaisia
suojataan erilaisia uhkia vastaan kaikissa tilanteissa, alkaen
normaaliaikojen häiriöistä ja onnettomuuksista aina sodan kaltaisiin
poikkeusoloihin.
Valmiuden ylläpito
Suomessa on ollut toimiva kokonaismaanpuolustuksen järjestelmä vaikeita
kriisitilanteita varten. Viimeaikaiset tehostamisvaatimukset ovat
kohdistuneet nimenomaan normaaliaikojen yllättäen sattuvien onnettomuus- ja
muiden kriisitilanteiden hallintaan. Kun yhteiskunnan eri lohkojen
varautumisen puitteet on turvallisuusstrategian puitteissa saatettu ajan
tasalle, tehtävää riittää erityisesti koulutuksen, johtamisen ja
toimintavalmiuden ylläpidon edelleen kehittämisessä.
Kattava varautumisjärjestelmä
Olennaista on, että maan kaikkia voimavaroja voidaan käyttää tehokkaasti
yhteisten turvallisuuspäämäärien hyväksi, mikä tarkoittaa yhteiskunnan
toiminnan sekä kansalaisten hyvinvoinnin ja turvallisuuden suojaamista
perusrakenteeltaan mahdollisimman yhtenäisellä ja kaikki tilanteet
kattavalla varautumisjärjestelmällä. Tämä vaatii eri hallinnonaloilla
viranomaisyhteistyön kehittämistä muun muassa yhtenäistämällä tai
muokkaamalla muuten yhteistyökelpoisiksi johtamisjärjestelmiä, koulutusta ja
varustehankintoja.
Luottamusta herättävä turvallisuuspolitiikka
Yleisarviona voidaan siis esittää, että Suomen turvallisuuspoliittinen asema
on kylmän sodan jälkeen selvästi parantunut, eikä myöskään meneillään olevaa
maailmanpolitiikan suurta murrosvaihetta ole aihetta kokea uhkaavaksi.
Suomella on hyvät mahdollisuudet toimia sekä EU:n puitteissa että ylläpitää
läheisiä taloudellisia ja poliittisia suhteita myös voimistuvaan itään, mikä
tarkoittaa erityisesti Venäjää, Kiinaa ja Kaakkois-Aasian maita. Näille
hankkeille edellytyksenä on, että Pohjolan tilanne kyetään ulko- ja
turvallisuuspoliittisin toimin säilyttämään edelleen vakaana ja Suomi
edelleen harjoittaa johdonmukaista, ulkomailla luottamusta herättävää
turvallisuuspolitiikkaa.
Kirjallisuutta:
Internetissä:
|