5.3 Afrikka: mahdollisuuksien maanosa
5.3.1 Afrikan historialliset taustat ja maantieteelliset piirteet
”Musta maanosa”
Eurooppalaisille Afrikka oli pitkään ”musta maanosa”, josta ei paljon
tiedetty mutta josta ryöstettiin säälimättä orjia ja raaka-aineita.
Euroopplaiset siirtomaavallat taistelivat myös keskenään Afrikan alueiden
omistuksesta vielä 1900-alkupuolella. Siirtomaavallan purkautuminen
1900-luvun toisella puoliskolla jätti monet Afrikan maat alttiiksi
sisällissodille, jotka aluksi liittyivät kylmän sodan kilpailuasetelmaan
itäisen ja läntisen blokin välillä. Omana erikoisuuteen olivat entisen
brittiläisen imperiumin maat Etelä-Afrikka ja Etelä-Rhodesia (nykyinen
Zimbabwe), jotka harjoittivat tiukkaa rotuerottupolitiikkaa aina
1990-luvulle saakka.
Kylmän sodan päättyminen rauhoitti tilannetta Portugalin entisissä
siirtomaissa Angolassa ja Mosambikissa mutta toisaalta synnytti myös uusia
sisäisiä taisteluja Sudaniin, Kongoon ja Länsi-Afrikkaan. Nämä sodat ovat
olleet luonteeltaan erittäin raakoja ja aiheuttneet suuria tuhoja.
Pohjois-Afrikka
Historiansa puolesta Saharan pohjoispuolinen Afrikka liittyy enemmän
Välimeren piiriin ja Euroopan kehitykseen kuin mustan Afrikan yhteyteen.
Pohjois-Afrikka oli kaksi vuosituhatta sitten ollut pitkään Rooman
imperiumin osa, minkä jälkeen se kuului arabikulttuurin ja Ottomaanien
valtakunnan piiriin, kunnes joutui 1800-luvulla eurooppalaisten
siirtomaaherruuden alaiseksi. Vapautuminen siirtomaavallasta toisen
maailmansodan jälkeen oli useille Pohjois-Afrikan maille, ennen kaikkea
Algerialle, vaivalloista ja väkivallan sävyttämää.
Laatikko: Afrikan poliittisen maantieteen piirteitä (smm5laat5311)
Laatikko: Arvioita Afrikan konfliktien syistä ja tuhoista (smm5laat5312)
5.3.2 Eteläisen Afrikan tilanteen vakiintuminen
Vallanvaihto onnistui
Etelä-Afrikassa sisäpolitiikka oli rotuerottelun päättymisen jälkeen
1990-luvulla varsin varovaista ja vanhojen riitojen uudelleenpuhkeamista
välttelevää. Vallanjako valkoisten ja mustien kesken sujui lopulta hyvin,
joskin siihen liittyi jonkin verran yhteiskunnallista tehottomuutta
virkapaikkoja uudelleenjärjesteltäessä. Mikään osapuoli ei kuitenkaan
halunnut synnyttää siinä yhteydessä repiviä riitoja. Myös Nelson Mandelan
henkinen esikuva on vaikuttanut rauhoittavasti tilanteeseen vielä sen
jälkeenkin, kun hän erosi valtion johdosta vuonna 1999. Mandelan seuraajat
eivät ole olleet yhtä arvostettuja mutta ovat silti selviytyneet
tyydyttävästi tehtävistään.
Vahva talous
Talouden kehitys Etelä-Afrikassa on ollut suotuisaa, sillä vallanvaihdosta
huolimatta myös valkoinen väestönosa halusi jatkaa tuotantoa ja liiketoimia
entiseen tapaan. Talous koki voimakkaan nousukauden, joten Etelä-Afrikka on
pysynyt bruttokansantuotteella mitattuna maanosan huippumaana ja lähes 50
miljoonan asukkaan väestönsä vuoksi poliittisesti merkittävänä.
Varovainen ulkopolitiikka
Etelä-Afrikan ulkopolitiikka on tähdännyt ennen kaikkea naapurimaita
repineiden sisällissotien lopettamiseen ja rauhanomaisten naapurisuhteiden
aikaansaamiseen. Tällä on ollut vaikutusta etenkin Angolaan ja Mosambikiin,
jotka olivat kylmän sodan aikana kärsineet pahoin ulkomaiden tukemien
ryhmittymien välisistä sisällissodista ja niihin liittyneistä Etelä-Afrikan
valkoisen hallituksen tekemistä interventioista.
Asevoimille rauhanturvatehtävä
Etelä-Afrikan vahvoja asevoimia alettiin 1990-luvulla sopeuttaa rotusorron,
sissisotien ja interventioiden päättymisen myötä rauhalliseen kehitykseen.
Vallanjako mustien ja valkoisten sotilaiden kesken onnistui hyvin, ja
asevoimat tyytyivät poliittisen johdon määräysvaltaan. Armeijan
päätehtäväksi alettiin nähdä valmistautuminen rauhanturvaamiseen, joskin
pitkien etäisyyksien vuoksi sitä ei ole voitu käyttää kovin tehokkaasti
Keski- ja Länsi-Afrikassa jatkuneiden väkivaltaisten kriisien hallintaan.
Epävakautta ja edistystä
Rikkaiden ja köyhien välistä eriarvoisuutta ei Etelä-Afrikassa ole kyetty
poistamaan, vaan yhteiskunnallisen jännityksen ja epävakauden jatkuminen
näkyy muun muassa laajana rikollisuutena. Toisaalta ongelmaksi ovat
kehittyneet Etelä-Afrikkaan naapurimaista tulvivat pakolaiset ja
maahanmuuttajat, jotka päätyvät yleensä asumaan slummeihin. Yhteiskunnan
vakautta ja hallinnon hyvää organisointikykyä todistivat puolestaan vuonna
2010 kunnialla läpiviedyt jalkapallon maailmanmestaruuskisat. Niiden aikana
ei tapahtunut pahoja järjestyshäiriöitä eikä rikollisuus kasvanut.
Zimbabwe sekasorrossa
Eteläisen Afrikan maista pahimmat kehityksen takaiskut koettiin Zimbabwessa,
missä valkoisen hallituksen rotuerottelupolitiikan päättymisen jälkeen
valtaan noussut diktatorinen johtaja Robert Mugabe apulaisineen saattoi maan
talouden sekasortoon. Naapurimaat, Etelä-Afrikka mukaan luettuna, ovat
olleet haluttomia puuttumaan Zimbabwen sisäpolitiikkaan, joka vasta pitkän
ajan kuluessa on hieman vakiintunut ja suoranainen nälänhätä on saatu
päättymään.
Portugalin entiset siirtomaat Angola ja Mosambik ovat raskaiden vapautus- ja
sisällissotien jäljiltä vähitellen toipuneet, mutta niiden väestön elintaso
on edelleen matalalla. Angolan öljyrikkaudet ovat kylläkin houkutelleet
ulkomaisia sijoittajia.
Laatikko: Etelä-Afrikan poliittinen elämä 2000-luvun alkuvuosina
(smm5laat5321)
Laatikko: Etelä-Afrikan talouskehitys (smm5laat5322)
Laatikko: Etelä-Afrikan luonnonvarat (smm5laat5323)
Laatikko: Etelä-Afrikan asevoimat 2000-luvulla (smm5laat5324) (mm
JAS-hankinta)
Laatikko: Zimbabwen sekasortoinen hallinto (smm5laat5325)
5.3.3 Länsi-Afrikan sisällissodat rauhoittuivat
Sisäisiä levottomuuksia
Länsi-Afrikan maita ryöstettiin siirtomaakaudella häikäilemättä,
yhteiskunnan kehittäminen laiminlyötiin eikä itsenäistyminen suinkaan
vakiinnuttanut niiden tilannetta. Seurauksena on ollut sisäisiä
levottomuuksia lähes kaikissa alueen maissa. Erityisen paha vaihe oli
1990-luku, jolloin muun muassa Sierra Leonessa ja Liberiassa käytiin jopa
Afrikan oloihin nähden hyvin raakaa sisällissotaa. Sen vaikutukset levisivät
myös naapurimaihin.
Rauhanturvaoperaatiot onnistuivat
YK:n johtamat ja alueellisen yhteistyöorganisaation tukemat
rauhanturvaoperaatiot saivat nuo sodat rauhoittumaan 2000-luvun alussa,
mutta epävakaisuus silti jatkui Länsi-Afrikan maissa. Yhtenä syynä ovat
siirtomaakaudelta periytyneet mielivaltaiset valtioiden rajat sekä
valtioiden etnis-kulttuurinen hajanaisuus ja yhteiskuntarakenteen
heikkoudet. Näihin ongelmiin liittyvät läheisesti talouden huonot
edellytykset.
Avainasemassa on alueen suurimman ja luonnonvarojensa puolesta tärkeimmän
maan Nigerian kehitys. Siellä on käyty ajoittain sisäisiä taisteluja sekä
etelän rannikon öljyalueilla että pohjoisempana sisämaan heimojen
asuinalueilla. Suurelta yhteenotolta on viime aikoina vältytty.
Norsunluurannikon kriisi
Tuoreista ongelmista esimerkkinä ovat vuoden 2010 lopulla Norsunluurannikon
presidentinvaalin tulokseen liittyneet kiistat, joita on yritetty ratkaista
muun muassa YK:n, Länsi-Afrikan talousyhteisön (ECOWAS) ja entisen
siirtomaaisännän Ranskan avustuksella. Luonnonvaroiltaan verraten rikkaan ja
liikenneyhteyksiensä puolesta verraten hyvät edellytykset omaavan 20
miljoonan asukkaan maan sisäpoliittiset kiistat ovat jatkuneet muutaman
vuoden takaisen sisällissodan jälkeen. Lisäksi ympäristön saastumisongelmat
sekä maan sietokykyyn nähden liiallinen väestö antavat aiheen olettaa, että
vakauden saavuttaminen on vaikeaa, vaikka sitä on yritetty tukea myös YK:n
rauhanturvaoperaatiolla.
Laatikko: Rauhanturvatoimet Länsi-Afrikassa 2000-luvun alussa
(smm5laat5331)
Laatikko: Norsunluurannikon kriisi 2010 (smm5laat5332)
5.3.4 Keski-Afrikan kriisialueet
Kolonialismin raskas perintö
Belgian Kongo oli viime vuosisadalla jatkuvien kriisien näyttämö. Siihen
tärkeänä syynä ovat olleet runsaat mineraalivarat, joita ulkomaiset
sijoittajat ovat pyrkineet saamaan haltuunsa keinoista välittämättä. Belgian
siirtomaavallan jäljiltä yhteiskuntarakenne oli hyvin alkeellinen ja
hajanainen, joten jatkuville valtataisteluille oli suotuisat edellytykset.
Myös muut Belgian entiset Keski-Afrikan siirtomaat Ruanda ja Burundi ovat
kokeneet kovia. Valtioiden väliset ja sisäiset hallinnolliset rajat halkovat
heimojen asuinalueita, jolloin levottomuudet leviävät helposti myös rajojen
yli.
YK:n ja EU:n ongelma-alueet
Ruandassa koettiin 1990-luvun puolivälissä maailman pahimpiin kuuluva
kansanmurha, kun maan tärkeimmät väestöryhmät taistelivat keskenään ja
hallitseva ryhmä surmasi satoja tuhansia kilpailevan heimon jäseniä. Maassa
toiminut YK:n rauhanturvajoukko ei kyennyt mitenkään estämään murhia.
Keski-Afrikan konflikteja on 2000-luvulla rauhoitettu kansainvälisinkin
toimin, eikä suuria taisteluja ole enää käyty. Pienempää kapinointia sen
sijaan jatkuu yhä erityisesti Kongossa. Euroopan unioni on YK:n ja Afrikan
unionin ohella ollut aktiivinen sikäläisessä kriisinhallinnassa, mutta
resursseista on jatkuva pula.
Laatikko: Ruandan kansanmurha 1994 (smm5laat5341)
Laatikko: Kongon kriisit 2000-luvun alussa (smm5laat5342)
5.3.5 Sudanin ja Afrikan sarven konfliktit
Pitkä sisällissota päättyi
Sudanin pitkään jatkuneilla ja tuhoisilla sisällissodilla on taustansa maan
jakautumisessa pohjoisosan arabien ja etelän mustien afrikkalaisten
asuinalueisiin. Toisena taustatekijänä on viime vuosina ollut kamppailu
öljyvaroista, joiden merkitys on yhä lisääntynyt. Sudan oli brittiläinen
siirtomaa 1800-luvun lopulta alkaen, ja se itsenäistyi vuonna 1959.
Sudanin erityisinä ongelmina ovat maan suuri koko ja väestön jakautuminen
lukuisiin kansanryhmiin, jotka puhuvat eri kieliä ja ovat kulttuurisesti
muutenkin hyvin erilaisia. Itsenäistymisen jälkeen on käyty lähes jatkuvasti
sisäisiä taisteluja, joissa on kuollut arviolta kaksi miljoonaa ihmistä.
Sudanin hallituksen ja eteläosien kapinallisten välille saatiin 2000-luvun
alkuvuosien sitkeiden neuvottelujen jälkeen tehdyksi rauhansopimus, mutta
samaan aikaan tilanne kärjistyi lännessä Darfurin alueella. Näille alueille
vaivoin aikaansaadun aselevon valvontaan YK perusti suuren
rauhanturvaoperaation yhdessä Afrikan unionin kanssa.
Etelä Sudan irtautumassa
Uutena tekijänä Sudanin politiikkaan ovat vahvasti vaikuttamassa Kiinan
tekemät sijoitukset öljyteollisuuteen, jonka tärkeimmät osat sijaitsevat
kiistellyillä alueilla etelässä. Eteläosat ovat pyrkineet itsenäistymään,
mistä on aiheutunut vakavia riitoja Sudanin hallituksen kanssa.
Rauhansopimus on kuitenkin pitänyt, ja vuoden 2011 alussa sovittiin
pidettäväksi itsenäistymisestä kansanäänestys.
Afrikan sarvi
Afrikan sarveksi kutsutulla alueella Etiopiassa, Somaliassa ja Eritreassa on
sodittu sekä sisäisesti että valtioiden välillä usean kymmenen vuoden ajan.
Näissä sodissa on kuollut arviolta yli kolme miljoonaa ihmistä, joista suuri
osa on saanut surmansa sotien oheisvaikutuksien vuoksi. Myös toistuvat
nälänhädät ovat paljolti seurausta poliittisten olojen epävakaudesta.
Somalia
Somaliassa on käyty sisällissotaa lähes katkeamatta 1990-luvun alusta
lähtien. Yhdysvallat teki sinne YK:n valtuuttaman intervention vuonna 1992
mutta joutui runsaan vuoden kuluttua peräytymään. Myös YK:n
rauhanturvaoperaatio epäonnistui, minkä jälkeen ulkomaalaiset joukot
poistuivat ja Somalian eri heimot ja klaanit jatkoivat keskinäisiä
taistelujaan. Radikaali islamistinen liike sai välillä pääkaupungin
Mogadishun ja suuren osan maata valtansa alle ja kohtalaisen hyvin
rauhoitetuksi, kunnes Yhdysvaltojen tukemat Etiopian joukot valtasivat
Mogadishun takaisin vuonna 2006. Siellä taistelut ovat jatkuneet, kun taas
maan pohjoisosissa on ollut selvästi rauhallisempaa.
Islamilaiset ääriliikkeet
Länsimaita on huolestuttanut radikaalien islamististen liikkeiden
pesiytyminen Somaliaan ja Jemeniin. Tämän kehityksen torjumiseksi
Yhdysvallat on turvautunut myös epävarmoihin liittolaisiin saadakseen
Afrikan sarven ja lähialueiden tilanteen hallintaan, mutta menestys on ollut
huono. Myöskään merirosvous-ongelmaa ei ole kyetty poistamaan laajasta
kansainvälisestä yhteistyöstä huolimatta.
Näissä asioissa suurvallat, Kiina ja Venäjä mukaan luettuina, ovat olleet
yksimielisiä päämäärästä saada estetyksi islamistiterroristien pesiytyminen
Afrikan sarven alueelle, mutta kovin tehokas yhteistyötä ei silti ole saatu
aikaan. Alueet ovat laajoja ja vaikeasti hallittavia, joten tarvittavia
voimavaroja tehokkaan rauhanturvaamisen aikaansaamiseen ei tahdo löytyä. Se
edellyttäisi myös puuttumista perustaviin poliittisiin ongelmiin.
Laatikko: Sudanin sisällissodat (smm5laat5351)
Laatikko: Darfurin konflikti ja sen hallintayritykset (smm5laat5352)
Laatikko: Kiistat Sudanin öljyvaroista (smm5laat5353)
Laatikko: Somalian sisällissodat ja interventiot (smm5laat5354)
Laatikko: Somalian merirosvo-ongelma (smm5laat5355)
Laatikko: Etiopian rooli Afrikan sarven konflikteissa (smm5laat5356)
5.3.6 Raaka-aineita maailmanmarkkinoille
Afrikka raaka-aineiden tuottaja
Tuotantorakenteeltaan Afrikka on ennen kaikkea raaka-aineiden tuottaja,
sillä jalostusarvoltaan korkeaa teollisuutta on lähinnä vain
Etelä-Afrikassa. Tärkeimmät tuotteet ovat öljy, timantit ja metallit mutta
myös elintarvikkeita viedään runsaasti maailmanmarkkinoille.
Öljyä ja timantteja
Öljyn tuotantoalueita ovat ensi sijassa Angola, Nigeria, Algeria ja Libya,
mutta myös Sudan ja Egypti ovat kasvattaneet öljyntuotantoaan, ja pienempiä
tuottajia on runsaasti Länsi- ja Keski-Afrikan rannikoilla, erityisesti
Guineanlahdella. Afrikan maiden yhteenlasketut öljyvarat ovat arviolta 10
prosenttia koko maailman varannoista. Tuotanto on nykyisin noin 13
prosenttia maailman tuotannosta, samalla kun oman kulutuksen osuus on vain
neljä prosenttia. Yhdysvallat ja Kiina ovat tärkeimmät Afrikan öljyn
kuluttajat.
Maailmanmarkkinoiden timanteista tuodaan 46 prosenttia Afrikasta, missä
suurimmat tuottajat ovat Botswana 35:n, Kongo 34:n ja Etelä-Afrikka 17
prosentin osuudella. Kullan tuotannossa Afrikalla on 21 prosentin osuus, ja
siellä suurimmat tuottajat ovat Etelä-Afrikka, Chana ja Tanzania. Namibia ja
Niger kuuluvat maailman tärkeimpiin uraanin tuottajiin.
Riippuvuus ulkomaista
Monille Afrikan maille raaka-aineiden tuotanto ja niiden vientikauppa on
lähes ainoa tärkeä elinkeino, mistä syystä riippuvuus maailman hintatason
heilahteluista aiheuttaa niille vakavia ongelmia. Tuottajille jäävä osuus
lopullisesta hinnasta on yleensä melko alhainen, joten paikallinen talous ei
saa raaka-aineiden tuotannosta yhteiskunnan ja talouden kehitykselle
tarpeellisia pääomia. Riippuvuus ulkomaisista sijoituksista on suurta, mikä
vähentää poliittista päätösvaltaa.
Laatikko: Afrikan osuus maailman strategista raaka-aineiden tuotannosta
(smm5laat5361).
5.3.7 Kiinan kasvava rooli Afrikassa
Kiina varmistaa energian saantia
Viime vuosina Kiina on suuresti lisännyt sijoituksiaan ja toimintojaan
Afrikassa. Poliittisesti tärkeimpiä ja samalla arkaluontoisimpia ovat olleet
sijoitukset Angolan ja Sudanin öljyteollisuuteen. Länsimaissa on huolestuttu
nimenomaan Kiinan poliittisen vaikutusvallan kasvusta monissa Afrikan
maissa. Kiina on pidättynyt ottamasta näyttävästi kantaa kohdemaiden
sisäpolitiikkaan, jolloin länsimaat ovat arvostelleet sen suvaitsevan
ihmisoikeuksien polkemista taloudellisen hyödyn tavoittelemiseksi.
Tärkeä kauppakumppani
Näiltä moitteilta vie kuitenkin pohjaa läntisten siirtomaavaltojen ruma
historia, esimerkiksi Belgian kuninkaan hallitsemassa Kongossa viime
vuosisadan alussa, ja myöhemminkin raakojen diktaattorien suosiminen monessa
Afrikan maassa. Kiina pyrkii esiintymään kehitysmaiden puoltajana ja on
saanut siinä myös menestystä, joten länsimaiden on vaikea kamppailla
kiinalaisten lisääntyvää poliittista ja taloudellista vaikutusvaltaa
vastaan.
Taloudellisesti ja poliittisesti merkityksellistä on Kiinan nousu jopa
Etelä-Afrikan tärkeimmäksi kauppakumppaniksi, jolloin perinteisesti kiinteät
suhteet Länsi-Euroopan maihin ja Yhdysvaltoihin ovat vastaavasti
heikentyneet.
Laatikko: Kiinan tärkeimmät taloussuhteet Afrikan maihin (smm5laat5371)
5.3.8 Afrikan näkymien arviointia
Suuria alueellisia eroja
Afrikan maiden tulevaisuuden näkymät poikkeavat toisistaan lähinnä sen
mukaan, millä alueilla on raaka-ainevaroja ja missä on pahoja vesiongelmia.
Saharan alue jakaa Afrikan myös näissä suhteissa selvästi kahteen osaan.
Sahara on osa erittäin köyhää ja poliittisesti epävakaata vyöhykettä, kun
taas eteläisen Afrikan taloudelliset ja poliittisen vakauden näkymät ovat
huomattavasti paremmat.
Toisaalta kriisit ovat muuttaneet luonnettaan ja maantieteellisiä
painopisteitä. Vaikka Keski-Afrikka on raaka-ainevaroiltaan rikasta aluetta,
se tulee säilymään pitkään kriisivyöhykkeenä, sillä yhteiskuntarakenne on
hauras ja valtioiden rajat kiistanalaisia.
Mahghreb-maat
Pohjois-Afrikan maiden suhteet Euroopan unioniin ovat läheiset jo
maantieteellisistä syistäkin, mutta myös siksi, että niistä läntisimmillä,
ns. Mahghreb-mailla - Marokolla, Algerialla ja Tunisialla - sekä Libyalla,
on pitkälle ulottuvat historialliset yhteydet Ranskaan, Italiaan ja
Espanjaan. Muuttoliike Välimeren yli on tuonut etenkin Ranskaan runsaasti
väestöä Pohjois-Afrikasta. EU puolestaan on kehittänyt Välimeri-strategian
puitteissa taloudellisia suhteita Pohjois-Afrikkaan, missä poliittiset ja
yhteiskunnalliset olot ovat edelleen hyvin epävakaat. Se on itse asiassa
nykyisin kaikkein lähinnä EU:ta oleva konfliktialue, joten unionilla on
siitä erityinen vastuu.
Euroopan unioni aktivoitumassa
Euroopan unioni on pyrkinyt viime aikoina jälleen aktivoimaan toimintaansa
Afrikassa. Ajankohtaisia haasteita on etenkin Länsi-Afrikan maissa sekä
Sudanissa ja Keski-Afrikassa. Noilla alueilla on edelleen sisällissotien
jäljiltä paljon sisäpoliittista ja yhteiskunnallista sekasortoa ja sen myötä
tarvetta jatkaa rauhanturvaoperaatioita, mutta monet EU-maat ovat olleet
haluttomia tai kyvyttömiä käyttämään siellä voimiaan. Tilalle on monessa
tapauksessa tullut kiinalaisia.
Mahdollisuuksien maanosa
Afrikka on pidetty mahdollisuuksien maanosana, mutta odotukset pikaisesta
noususta eivät ole toteutuneet. Huolimatta monen maan runsaista
raaka-ainevaroista ja ahkerasta, keski-iältään nuoresta työvoimasta ei
laajoja tuotantoketjuja ole yleensä saatu toimimaan kovin tehokkaasti eikä
sisäpoliittisia taisteluja laantumaan. Ulkomaisten sijoittajien kiinnostus
kasvaa afrikkalaisten raaka-aineiden kysynnän lisääntymisen myötä, mutta
talouden rakenteen tulisi myös monipuolistua. Siitäkin on jo merkkejä.
Erityisen tärkeää on, että Afrikan unioni ja monet alueelliset järjestöt
ovat kasvavassa määrin tehostaneet kriisinhallintatoimiaan ja puuttuneet
tarvittaessa myös jäsenmaidensa sisäisiin asioihin. Tosin resurssien puute
haittaa edelleen tätä toimintaa.
Ongelmia riittää
Maanosan ongelmana on lähinnä siirtomaahallinnon jäljiltä jäänyt
valtiollinen hajanaisuus ja monien valtioiden yhteiskuntarakenteiden
hauraus. Seurauksena on ollut aliravitsemuksen ja vesiongelmien jatkuminen
sekä monien vakavien sairauksien, kuten aidsin, leviäminen. Ulkomaiset
sijoittajat eivät ole yleensä olleet riittävästi kiinnostuneita
kohdemaidensa yhteiskuntien kehittämisestä, vaan heille on riittänyt, että
paikallinen diktaattori tai heimopäällikkö on taannut sijoituksille hyvän
tuoton. Tähän tilanteeseen on vasta vähitellen tulossa korjausta, ja siinä
YK:n ja EU:n kaltaisten kansainvälisten järjestöjen osuus voi olla
ratkaisevaa laatua.
Laatikko: Maghreb-maat (smm5laat5381)
Laatikko: Rauhanturvatoiminta Afrikassa (smm5laat5382) (IISS:n AU-raportti)
Laatikko: Kansainväliset järjestöt Afrikassa (smm5laat5383)
Kirjallisuutta: Maailmanpolitiikan Atlas (Le Monde Diplomatique
2009); Alfred Nhema – Paul Tiyambe Zeleza, The Roots of African Conflicts
(Ohio University Press 2008); Sarah Raine, China’s African Challenges (IISS,
London 2009); Dan Smith, Sodan ja rauhan kartasto (Like 2005); Gebru Tareke,
The Ethiopian Revolution. War in the Horn of Africa (Yale University Press
2009);
Internetissä:
http://www.euractiv.com/en/sustainability/raw-materials-heading-a-global-resource-crunch-linksdossier-188526
,
http://www.euractiv.com/en/sustainability/raw-materials-heading-a-global-resource-crunch-linksdossier-188526
,
http://www.africa-union.org/root/au/index/index.htm ,
http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_resources_of_Africa ,
http://www.globalis.fi/Maat/Maaryhmittymaet/ECOWAS .
|