4.3 Irakin sota vuodesta 2003
4.3.1 Yhdysvaltojen ja Irakin välinen konflikti
Irak maalitauluksi
Yhdysvalloissa Irakin vastaiset toimenpiteet saivat vauhtia keväällä 2002.
Yleisesti arvioitiin, että presidentti Bush oli päättänyt kukistaa Saddam
Husseinin ja toiminta voisi alkaa hyvinkin nopeasti. Lehdistöön ilmestyi
arvioita erilaisista vaihtoehdoista ja niiden vaatimista voimista.
Useissa kriittisissä arvioissa kiinnitettiin huomiota Lähi-idän
kokonaistilanteen merkitykseen ja sotatoimiin liittyviin suuriin riskeihin
sekä epäiltiin Yhdysvaltojen resurssien riittävyyttä nopeaan toimintaan.
Myöskään väitteitä Irakin ja etenkin sen johtajan Saddam Husseinin
vaarallisuudesta ei täysin hyväksytty, sillä Irak oli ollut jo kauan tarkan
seurannan ja saarron alaisena. Lisäksi sitä oli jatkuvasti pommitettu.
Arabimaat vastahakoisia
Irakin naapurimaat torjuivat alueensa käytön sotatoimiin Irakia vastaan.
Arabimaiden kannanotoissa kehotettiin Yhdysvaltoja ensin lopettamaan tukensa
Israelille ja vasta sitten keskustelemaan muista toimista. Arabiliiton
kokouksessa Irakille ilmaistiin tukea hyökkäämistä vastustavalla
julkilausumalla.
Liittolaiset epäröivät
Myös eurooppalaiset liittolaiset Englantia ehkä lukuun ottamatta
suhtautuivat kielteisesti asevoiman käyttöön. Sitä ei olisi pidetty enää
syyskuun 2001 terrori-iskujen oikeuttamana itsepuolustustoimena. Vaadittiin
pitäviä näyttöjä Irakin yhteyksistä al-Qaidaan, mutta niitä ei löytynyt.
Kysymys Irakin vastaisista toimista jäi keväällä 2002 taka-alalle sekä
Lähi-idän yleistilanteen kehityksen että Yhdysvaltojen hallinnon sisäisten
erimielisyyksien vuoksi.
Laatikko: Yhdysvaltojen toimet Irakia vastaan vuonna 2002 (smm4laat4311)
4.3.2 Yhdysvaltojen yritykset YK:n tuen saamiseksi
Kysymys joukkotuhoaseista
Syksyllä 2002 Yhdysvaltojen hallitus pyrki YK:ssa saamaan päätökset Irakin
pakotteiden ja joukkotuhoaseiden valvonnan kiristämiseksi.
Turvallisuusneuvostossa ei kuitenkaan ollut halukkuutta uhkavaatimuksen
esittämiseen tai valtuuksien antamiseen Yhdysvaltojen johtamalle
toiminnalle.
Presidentti Bush esitti yleiskokoukselle selkeän vaatimuksen ryhtyä
toimintaan Irakia vastaan tai muuten Yhdysvallat toimisi tarvittaessa yksin.
Hän syytti Irakia joukkotuhoaseiden kehittämisestä ja hallussapidosta sekä
terroristien suojelemisesta, joskaan hän ei pystynyt esittämään mitään
vakuuttavia todisteita väitteidensä tueksi.
Turvallisuusneuvostossa erimielisyyttä
Yhdysvaltojen painostus YK:ta kohtaan jatkui tuottamatta kuitenkaan selvää
tulosta. Vuoden 2002 alussa YK:n piirissä käytiin sitkeitä väittelyjä
Yhdysvaltojen esittämien vaatimusten ja varovaisempaa toimintalinjaa
suosittaneiden valtioiden välillä. Turvallisuusneuvoston pysyvistä
jäsenmaista amerikkalaisia tuki vain Iso-Britannia, kun taas Ranska, Venäjä
ja Kiina eivät pitäneet Irakin vastaisen sodan aloittamista oikeutettuna.
Euroopan unionin maista torjuvaan kantaan yhtyi myös Saksa.
Asetarkastajia Irakiin
Turvallisuusneuvosto antoi kansainvälisen ydinaseiden valvontaviraston
IAEA:n selvittää, onko Irak luopunut joukkotuhoaseista. YK:n tarkastajat
olivat jo vuodesta 1991 valvoneet tarkastuksillaan, että Irakin
joukkotuhoaseiden kehittely oli lopetettu ja kemiallisten aseiden varastot
tuhottu.
Yhdysvallat ei kuitenkaan uskonut Irakin selityksiä eikä asetarkastajien
raportteja vaan pyrki osoittamaan, että Irak on harhauttanut tarkastajia ja
jatkanut joukkotuhoaseiden kehittelyä. Tämä ei kuitenkaan vakuuttanut
kansainvälisiä tarkkailijoita, sillä todisteet osoittautuivat hatariksi.
Laatikko: Presidentti Bushin puhe YK:n yleiskokouksessa (smm4laat4321)
Laatikko: Yhdysvaltojen yritykset saada YK tukemaan hyökkäystä Irakiin
(smm4laat4322)
Laatikko: Väitteet Irakin joukkotuhoaseista 2003 (smm4laat4323)
4.3.3 Reaktiot maailmalla sodan uhkaa vastaan vuoden 2003 alussa
Sodanvastainen rintama
Kiistelyn jatkuessa YK:n turvallisuusneuvostossa mielenosoitukset ympäri
maailman kertoivat vuoden 2003 alussa sodanvastaisen rintaman laajuudesta.
Kriisin kärjistyessä lähi viikkoina miljoonat ihmiset protestoivat sotaa
vastaan. Suurkaupunkien mielenosoituksissa oli satojatuhansia ihmisiä, jotka
käyttäytyivät yleensä rauhallisesti, eikä heidän toimintaansa estetty.
Näyttäviä protesteja
Tiedotusvälineet toivat laajalti esille myös kansainvälisten kuuluisuuksien,
kuten entisen presidentti Jimmy Carterin ja Paavin sotaa vastustavia
näkemyksiä. Myös akateemiset piirit esittivät näkyvää kritiikkiä, jota
levitettiin muun muassa Internetissä.
Kohti sotaa
Mielenosoitukset ja rauhanliikkeiden toiminta eivät estäneet sodan
alkamista, mutta ne myötävaikuttivat siihen, että Irakin sodan suosio ei
missään vaiheessa noussut läheskään niin korkealle kuin Persianlahden sodan
alkaessa vuonna 1991. Silloin sotatoimilla Irakia vastaan oli YK:n
valtuutus, nyt se puuttui.
Laatikko: Poliittiset reaktiot sodanuhkaan talvella 2003 (smm4laat4331)
Laatikko: Kansalaisliikehdintä Irakin sotaa vastaan vuonna 2003
(smm4laat4332
4.3.4 Hyökkäys Irakiin
Sota alkaa
YK:ssa ei syntynyt Yhdysvaltoja tukevaa päätöslauselmaa, mutta Yhdysvallat
tärkeimpine liittolaisineen katsoi silti oikeudekseen aloittaa hyökkäyksen
Irakiin 20.3.2003. Sotatoimia oli pohjustettu jo kuukausien ajan
keskittämällä Lähi-itään runsaasti joukkoja, pommittamalla Irakin ilma- ja
meripuolustuksen kohteita ja johtamisjärjestelmiä sekä valmistelemalla
hyökkäystä myös erikoisjoukoilla ja psykologisilla operaatioilla.
Yhdysvaltojen ylivoima
Yhdysvallat keskitti hyökkäykseen Irakia vastaan kaikkiaan noin 470 000
sotilasta. Tärkeimpänä liittolaisena oli Iso-Britannia 41 000 sotilaalla.
Liittoutuman hyökkäyksen tukemiseen oli käytettävissä muun muassa 1 700
lentokonetta, tuhatkunta helikopteria ja runsaat laivastovoimat.
Irak heikentynyt
Irakilla oli aseissa noin 400 000 sotilasta tukenaan tuhansittain
panssarivaunuja ja tykkejä sekä useita satoja lentokoneita ja
helikoptereita, mutta irakilaisten sotakalusto oli edellisten sotien
tappioiden ja 12 vuotta kestäneen saarron jäljiltä kulunutta ja
tekniikaltaan vanhentunutta. Irakin 25-miljoonaisen väestön jakautuminen
keskenään verisesti kilpaileviin ryhmittymiin heikensi asevoimien
luotettavuutta ja taistelukykyä ratkaisevalla tavalla. Yhdysvaltojen johtama
liittokunta oli siis joka suhteessa ylivoimainen.
Pommeja Bagdadiin
Hyökkäys alkoi yllättävästi, yrityksellä tuhota Irakin ylin johto Bagdadiin
suunnatulla ohjusiskulla, joka ei kuitenkaan onnistunut saavuttamaan
tavoitteitaan. Vastoin ennakko-odotuksia sodan alkuun ei heti liittynyt
erityisen voimakkaita pommituksia. Myöskään maavoimien hyökkäys pääsuunnissa
ei alkanut kovin massiivisena.
Maahyökkäys
Amerikkalaisjoukkojen eteneminen kohti Bagdadia hidastui hiekkamyrskyjen ja
asutuskeskuksissa kohdatun vastarinnan vuoksi. Etelässä englantilaisten ei
onnistunut vallata riittävän nopeasti satamia, joiden kautta
huoltokuljetukset olisi saatu sujumaan tehokkaasti. Odotettuja irakilaisten
kansannousuja ei tapahtunut, eikä hyökkääviä joukkoja yleisesti otettu
vastaan vapauttajina vaan valloittajina.
Parin viikon kuluessa liittoutuman ylivoima kuitenkin lamautti Irakin
ilmapuolustuksen ja heikensi tuntuvasti myös maavoimien taisteluhaluja.
Ulkomaisia tarkkailijoita hämmästytti Bagdadin jättäminen lähes kokonaan
puolustamatta.
Laatikko: Yhdysvaltojen johtaman liittokunnan voimat Irakia vastaan
keväällä 2003 (smm4laat4341)
Laatikko: Hyökkäys Irakiin keväällä 2003 (smm4laat4342)
4.3.5 Saddam Husseinin kukistuminen ja miehityksen alku
Bagdadin kukistuminen
Yhdysvaltojen joukot valtasivat Bagdadin kansainvälisen lentokentän
huhtikuun alkupäivinä ja jatkoivat siitä kohti suurkaupungin keskustaa.
Symbolisesti merkittävä tapahtuma oli Saddam Husseinia esittäneen patsaan
kaataminen Bagdadin keskustassa 9. huhtikuuta. Tapahtuman näyttäminen
televisiossa oli merkki hallinnon kukistumisesta, vaikka hajanaiset
taistelut Irakin pohjoisosissa vielä jatkuivatkin lähiviikkojen aikana.
Päättyikö sota?
Presidentti Bush julisti varsinaiset sotatoimet päättyneiksi 1. toukokuuta
puheessaan lentotukialus Abraham Lincolnin kannella. Samalla hän onnitteli
kotiin palaavia ensimmäisiä joukkoja hyvin suoritetusta tehtävästä.
Sotilaallisen voiton hohtoa himmensi se, että Irakin johto oli lähes
kokonaisuudessaan paennut pääkaupungista eikä sen olinpaikkaa tiedetty.
Vieläkin vakavampaa oli järjestyksenpidon romahtaminen, sillä Bagdadissa ja
monissa muissa kaupungeissa alkoi laajamittainen ryöstely ja julkisen
omaisuuden tuhoaminen. Kansainvälisesti huomiota herätti etenkin
korvaamattomien muinaisaarteiden katoaminen tai tuhoutuminen Bagdadin
kirjastoissa ja museoissa.
Miehityshallinto vaikeuksissa
Yhdysvaltojen hallitus ja asevoimat olivat heikosti valmistautuneet
sotatoimien päättymisen jälkeiseen aikaan. Sotilasjohto ei kiirehtinyt
organisoimaan tehokasta miehityshallintoa, eivätkä taistelujen väsyttämät
joukot olleet innokkaita ryhtymään poliiseiksi.
Irakilaisten vastarinnan yhä kasvaessa jouduttiin luvattua joukkojen
kotiuttamista lykkäämään, mikä myös heikensi sotilaiden halukkuutta asettaa
henkensä alttiiksi uusille vaaroille. Liittoutumalle jäi Irakin
miehitystehtäviin noin 150 000 sotilasta.
Laatikko: Sotatoimien päättäminen Irakissa keväällä 2003 (smm4laat4351)
Laatikko: Arvioita Irakin taisteluista keväällä 2003 (smm4laat4352)
Laatikko: Mitkä olivat Yhdysvaltojen sodanpäämäärät Irakissa? (smm4laat4353)
4.3.6 Miehittäjien ongelmat Irakissa
Yhteiskunta hajalla
Saddam Husseinin hallintoa vastustaneet irakilaiset, erityisesti shiialainen
väestö, iloitsi kylläkin hallituksen kaatumisesta, mutta heitä katkeroitti
taistelujen päätyttyä alkanut kaaos ja yhteiskunnan perustoimintojen
romahtaminen. Sähköä saatiin vain satunnaisesti, vesihuolto ei toiminut ja
polttoainetta oli säännösteltävä ankarasti. Toisaalta valtaa Saddamin aikana
pitäneestä sunnilaisesta väestöstä monet asettuivat vastarintaan
menetettyään virkansa asevoimissa tai poliisissa. Heillä oli ammattitaitoa
ja varustusta laajamittaisen sissitoiminnan aloittamiseen.
Sissisota alkaa
Vastarinnan muuttuminen sissisodaksi, omien tappioiden kokeminen ja
irakilaisten keskinäisten taistelujen kiihtyminen voimistivat arvostelua
myös Yhdysvalloissa. Tähän liittyi miehityshallinnon epäonnistuminen
jälleenrakennuksen käynnistämisessä, vaikka siihen suunnattiin suuria
rahasummia.
Joukkotuhoaseita ei löytynyt
Yhdysvaltojen hallinnossa vahvasti vaikuttaneet "uuskonservatiivit" olivat
luvanneet koko Lähi-idän tilanteeseen ratkaisevaa parannusta, kun Saddam
Husseinin diktatuuri korvattaisiin demokraattisella hallinnolla. Tätä alkoi
painottaa myös presidentti Bush, varsinkin kun kävi ilmi, ettei mitään
joukkotuhoaseita ehkä löydykään. Irakin demokratisoimisen piti toimia
esimerkkinä muille alueen maille ja siten myötävaikuttaa konfliktien
rauhoittamiseen sekä edelleen sitä kautta öljyn saannin turvaamiseen. Bushin
toisen kauden alkaessa vuonna 2005 tämä oppi nostettiin jopa ulkopolitiikan
keskeiseksi linjaukseksi.
Epäilykset kasvavat
Yhä kasvava joukko amerikkalaisia alkoi kysellä, miten tuohon tilanteeseen
oli tultu ja miten siitä päästäisiin irti. Kun oli nähtävissä, että Iran
kasvattaisi vaikutusvaltaansa Irakissa, muut Persianlahden maat alkoivat
entistä enemmän huolestua tilanteesta ja myös salaisesti avustaa Irakin
shiialaisen väliaikaishallituksen tukijoukkoja vastustavia
sunni-kapinallisia.
Irakin sisäinen valtataistelu
Myös Yhdysvallat antoi hiljaista tukea maan läntisissä osissa toimiville
sunnien ryhmittymille, jotka muodostivat vastapainoa iranilaismielisille
shiia-ryhmille. Irakin sisäiset valtataistelut kärjistyivät vuonna 2007,
mutta vähitellen väestön keskuudessa alkoi myös kasvaa mieliala, jonka
mukaan keskinäiset taistelut pitää saada loppumaan.
Liittoutuman rakoilu
Sissisodan jatkuessa ja tappioiden kasvaessa Yhdysvaltojen liittolaiset
olivat yhä haluttomampia lähettämään joukkojaan Irakin taisteluihin tai
antamaan varoja jälleenrakennukseen. Useat Nato-liittolaisetkin alkoivat
vetää pois sotilaitaan. Merkittävintä oli englantilaisten irtautuminen
taistelutoimista öljyrikkaalta Basran alueelta keväällä 2009, jolloin
iranilaismielisten ryhmittymien valta alueella kasvoi.
Laatikko: Miehityshallinnon alkuvaiheen vaikeudet Irakissa (smm4laat4351)
Laatikko: Irakin miehityshallinnon vastaiset ryhmittymät ja taistelutoimet
(smm4laat4352)
Laatikko: Yhdysvaltojen ja liittolaisten asevoimat Irakin miehitystehtävissä
(smm4laat4353)
4.3.7 Irakin sodan tappiot ja kustannukset
Sotatappiot
Keväällä 2003 käydyistä taisteluista ja pommituksista aiheutuneiden
ihmistappioiden selvittäminen osoittautui vaikeaksi tehtäväksi. Yhdysvallat
ilmoitti, että amerikkalaisia sotilaita kuoli tai katosi 20.3.–1.5. noin 140
ja irakilaisia ehkä 3 000. Englantilaissotilaita kuoli sotatoimien aikana
noin 30. Pidetään kuitenkin selvänä, että irakilaisten taistelutappiot
olivat mainittua lukua suuremmat, ja lisäksi irakilaisia siviilejä oli
kuollut ainakin 7 000. Yksistään Bagdadissa laskettiin sodan johdosta
vähintään 1 700 kuollutta ja 8 000 haavoittunutta siviiliä. Oli myös
pelättävissä, että sodan jälkiseuraukset muodostuisivat siviiliväestölle
erittäin raskaiksi sekä vaikeuttaisivat yhteiskunnan ja talouden
jälleenrakentamista.
Sotakustannusten arviointia
Yhdysvalloille koituneet suoranaiset sotakustannukset olivat vuonna 2003
noin 70 miljardia dollaria, ja miehitys maksoi viisi miljardia dollaria
kuukaudessa. Presidentti Bush joutui jo syksyllä esittämään 87 miljardin
dollarin lisäbudjetin Irakin ja Afganistanin sotamenoja varten. Irakin
jälleenrakennuksen vaatima rahoitus jäi yhä odottamaan ratkaisuaan, samalla
kun miehityskustannukset kaiken kaikkiaan kasvoivat.
Miehitysajan rasitukset
Amerikkalaissotilaiden tappiot miehitystehtävissä kohosivat nopeasti
korkeammiksi kuin varsinaisten taistelujen aikaiset. Vuoden 2004 alkuun
mennessä 600 liittoutuman sotilasta oli saanut surmansa, ja vammautuneiden
määrä nousi tuhansiin.
Taistelutoimien tuloksettomuus yhdessä kasvavien tappioiden kanssa kulutti
asevoimien henkilöstön hermoja ja vähensi halukkuutta jatkaa
värväyssopimuksia. Pätevän henkilöstön pula alkoi olla armeijan tehokkuutta
vakavasti heikentävä ongelma.
Tappiot kasvoivat
Vuosina 2005-2007 vastarinta ulkomaisia miehittäjiä vastaan yhä kasvoi ja
tuotti lisää tappioita. Maaliskuuhun 2009 mennessä amerikkalaissotilaita oli
Irakissa virallisten tietojen mukaan kuollut 4250 ja englantilaisia 179.
Lisäksi yli 30 000 sotilasta oli evakuoitu Yhdysvaltoihin haavoittumisen tai
sairastumisen takia. Lähes yhtä paljon on ollut vakavia psyykkisiä ongelmia
kokeneita veteraaneja. Irakilaisten ihmistappiot olivat moninkertaiset,
sillä suoranaisesti sotaan liittyneen väkivallan vuoksi arvioidaan kuolleen
ainakin 100 000 irakilaista ja epäsuorien vaikutuksien vuoksi vielä
huomattavasti enemmän.
Yhdysvallat irtautuu taistelutoimista
Yhdysvaltojen asevoimien jättäytyminen sivuun aktiivisista taistelutoimista
ja vetäytymisen alkaminen vuonna 2010 näkyi selvästi tappioiden
pienenemisenä. Vuoden 2010 loppuun mennessä amerikkalaissotilaita oli
kuollut Irakin sodan vuoksi noin 4 500 ja vakavasti haavoittuneita oli 32
000.
Sodan kokonaiskustannukset
Irakin sodan kustannuksiin Yhdysvallat on budjettivaroista käyttänyt rahaa
noin 900 miljardia dollaria, mikä ylittää Vietnamin sodan kulut. Tuohonkaan
summaan ei ole sisällytetty kaikkia sodasta aiheutuvia menoja. Pelkästään
140 000 sotilaan ylläpito Irakissa maksoi vuonna 2008 lähes 12 miljardia
dollaria kuukaudessa.
Sodan arvioidut kokonaiskustannukset Yhdysvalloille ovat kohonneet 3 000 – 4
000 miljardin dollarin suuruusluokkaan, kun mukaan on laskettu suoranaisten
toimintamenojen lisäksi haavoittuneiden hoitokulut ja veteraanien korvaukset
sekä kaluston uusimistarpeet ja heijastusvaikutukset talouteen. Liittolaiset
ovat maksaneet omia sotakulujaan kymmeniä miljardeja dollareita, minkä
lisäksi tulevat kansainvälisten järjestöjen avustukset Irakin
jälleenrakennukselle.
Laatikko: Sodan tuhot Irakissa vuodesta 2003 (smm4laat4361)
Laatikko: Yhdysvaltojen ja liittolaisten sotilastappiot Irakissa
(smm4laat4362)
Laatikko: Irakin sodan kustannukset (smm4laat4363)
4.3.7 Irakin sodan vaikutukset Yhdysvaltojen asemaan ja Lähi-idän
tilanteeseen
Presidentin vaalit 2008
Vaalikamppailussa presidentinvirasta vuonna 2008 tyytymättömyys Irakin sotaa
kohtaan heikensi republikaanien mahdollisuuksia vaalivoittoon. Demokraattien
ehdokas Barack Obama lupasi vetää amerikkalaissotilaat Irakista 16 kuukauden
kuluessa.
Taistelut hiljenivät
Yhdysvallat oli kasvattanut joukkojen määrää Irakissa vuodesta 2007 lähtien
ja luovuttanut vastuuta maakuntien turvallisuudesta Irakin shiia-johtoiselle
hallitukselle. Maan läntiset osat alkoivat rauhoittua, ja myös Bagdadin
turvallisuustilanne parani vuoden 2008 kuluessa.
Tilanteen vakiintumiseen vaikuttivat monet tekijät. Näistä tärkein oli
Irakin keskenään taistelleiden ryhmittymien pääseminen hiljaiseen sopuun
alueidensa rajanvedosta ja hallinnasta. Väestöryhmien alueilta olivat
vähemmistöt jo lähes poistuneet, joten ”etninen puhdistus” oli käytännössä
tapahtunut. Kotimaassa oli yli kaksi miljoonaa sisäistä pakolaista sekä
kaksi miljoonaa ihmistä paennut ulkomaille. Lisäksi tilanteen vakiintumiseen
vaikutti Irakin hallituksen lupaus asettaa Yhdysvaltojen joukkojen
poistumiselle aikataulu.
Amerikkalaisjoukot vetäytyvät
Sopimus Yhdysvaltojen joukkojen asemasta Irakissa ja vähittäisestä
poistumisesta tuli voimaan vuoden 2009 alussa. Presidentti Barack Obama piti
kiinni lupauksestaan kiirehtiä joukkojen vetämistä Irakista. Elokuussa 2010
ilmoitettiin, etteivät amerikkalaissotilaat enää osallistu varsinaisiin
taisteluihin Irakissa. Heitä jäi toistaiseksi Irakiin toimintaan
tukitehtävissä noin 50 000.
Lähi-idän kokonaistilanne avoinna
Yhdysvaltojen erityisenä ongelmana Lähi-idässä on Afganistanin ja Pakistanin
tilanteen vaikeutuminen vuodesta 2009 alkaen. Siihen liittyy Iranin
kieltäytyminen avaamasta ydinenergian tuotantolaitoksiaan perusteellisille
tarkastuksille.
Lähi-idän tilanteen kehityksen edes pääpiirteinen ennustaminen on
vaikeaa. Yhdysvaltojen toimintavapaus on merkittävästi rajoittunut Irakiin
keväällä 2003 tehdyn hyökkäyksen seurauksena. Samalla länsimaiden
mahdollisuudet hallita asevoimin tilanteita Lähi-idässä ja eteläisessä
Aasiassa ovat tuntuvasti heikentyneet.
Yhdysvaltojen asema heikkeni
Yleisesti on arvioitu, että Irakin sodalla on ollut negatiivisia
seurausvaikutuksia Yhdysvaltojen asemalle maailmassa. Suuriksi paisuneet
sotakustannukset ovat pakottaneet hallituksen lainaamaan rahaa ulkomailta,
lähinnä Aasian maista.
Yhdysvaltojen kannalta on ollut tärkeää vakauttaa Persianlahden
tilannetta öljynsaannin turvaamiseksi, mutta alueen epävarmuudesta kertoo
kilpavarustelun kiihtyminen. Suurena kysymyksenä on yhä Yhdysvaltojen ja
Iranin välisten suhteiden kehitys, mutta myös Irakin sodasta seuraavia
vaikutuksia Saudi-Arabialle on verraten vaikea arvioida. Näyttää kuitenkin
selvältä, että Yhdysvaltojen suhteet arabeihin ja muihin muslimeihin
kärsivät Irakin sodan vuoksi vakavia takaiskuja.
Vaikutukset maailman voimasuhteisiin
Irakin kriisistä ja sodasta aiheutuneisiin poliittisiin vaurioihin on
liitettävä myös läntiselle liittojärjestelmälle koituneet ongelmat.
Sotilasliitto Naton rakoilu kriisin kärjistyessä oli kaikkien nähtävillä, ja
kokemuksia käytettiin perusteluna tarpeelle kehittää EU:lle yhteistä
puolustusta. Varsinkin vanhoissa EU:n ydinmaissa Ranskassa ja Saksassa
vahvistui pyrkimys suurempaan riippumattomuuteen Yhdysvalloista, vaikka
unionin piiriin jäi asiasta vielä merkittäviä erimielisyyksiä.
Useat amerikkalaiset asiantuntijat ovat kiinnittäneet lisäksi huomiota
siihen, että Yhdysvaltojen voimavarojen ja mielenkiinnon sitoutuessa Irakiin
ja Afganistaniin Kiina ja Venäjä ovat kyenneet kasvattamaan
vaikutusvaltaansa maailmassa ja aivan erityisesti Keski-Aasiassa. Tähän
liittyy kiihtyvä kilpailu maailman energiavaroista, eikä amerikkalaisten
ylivoimaisella aseistuksella enää hallita tilanteen kehitystä Aasiassa.
Laatikko: Irakin sota ja Yhdysvaltojen presidentinvaalit 2008(smm4laat4371)
Laatikko: Yhdysvaltojen irrottautuminen Irakin sodasta (smm4laat4372)
Laatikko: Irakin poliittinen tilanne vuonna 2010 (smm4laat4373)
Laatikko: Arvioita Irakin sodan 2003 seurauksista maailmantilanteelle
(smm4laat4374)
Kirjallisuutta: Hans Blix, Irakin aseriisunta (Like 2004); Anthony
Cordesman, The Iraq War: Strategy, Tactics and Military Lessons (CSIS Press,
Washington 2003); Seymour Hersh, Chain of Command (Penguin 2005); Dilip Hiro,
Secrets and Lies. The True Story of the Iraq War (Politico’s2004; James
Pfiffner – Mark Phytian, Intelligence and national security policymaking on
Iraq (2008); William Pitt – Scott Ritter, Irakin sota (Like 2003); Thomas
Ricks, Fiasco. The American Military Adventure in Iraq (Penguin 2006).
Strategic Survey 2002/3 (IISS 2003); Ramesh Thakur, The United Nations,
Peace and Security (Cambridge University Press 2006); Bob Woodward, Bush at
War (Simon & Schuster, New York 2002); Worlds in Collision. Terror and the
Future of Global Order (Eds. Ken Booth – Tim Dunne, palgrave 2002); Bob
Woodward, Plan of Attack (Simon & Schuster, New York 2004).
Internetissä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Iraq_War ,
http://icasualties.org/iraq/index.aspx ,
http://www.antiwar.com/casualties/ ,
http://www.iraqbodycount.org/ ,
http://costofwar.com/ ,
http://www.fas.org/sgp/crs/natsec/RL33110.pdf |