3.6 Venäjän ja sen lähialueiden kehitys
3.6.1 Itsenäisten valtioiden yhteisö
IVY
Neuvostoliiton hajoamiskehityksen loppuvaiheissa joulukuussa 1991
Venäjän, Ukrainan ja Valko-Venäjän neuvostotasavaltojen johtajat ilmoittivat
perustavansa Itsenäisten valtioiden yhteisön (IVY), jonka oli määrä näiden
valtioiden osalta korvata Neuvostoliiton hallintorakenteita. Kahdeksan muuta
neuvostotasavaltaa liittyi pian tähän yhteisöön, ja myös Georgia tuli mukaan
vuonna 1993. Sen sijaan Baltian maat jäivät kokonaan IVY:n ulkopuolelle.
• •
IVY:n muodostaminen
Yhteisön muodostamisen tarkoituksena oli hallita Neuvostoliiton
hajoamista säätelemällä yhteisen omaisuuden ja asevoimien jakoa sekä
mahdollistamalla taloudellisen yhteistyön jatkuminen. Valtioiden
itsenäisyyttä korostamalla haluttiin tehdä ero Neuvostoliiton aikaan ja sen
kiinteään keskusjohtoisuuteen. IVY:lle ei luotu pysyviä johtamisrakenteita,
vaan yhteistyöasioita käsiteltiin lukuisissa komiteoissa ja jäsenmaiden
edustajien keskinäisissä neuvotteluissa.
• •
Rajojen määritys vaikeaa
Uusien, Neuvostoliitosta eronneiden valtioiden rajat sovittiin
vedettävän entisiä neuvostotasavaltojen rajoja myötäillen. Vaikeuksia syntyi
siitä, että uudet valtiot muodostettiin niissä asuvan pääkansallisuuden
pohjalle, mutta Neuvostoliiton aikaan kansallisuudet olivat jo voimakkaasti
sekoittuneet, eivätkä lähinnä Stalinin aikaan määritetyt hallinnolliset
rajat vastanneet kovinkaan hyvin kansallisuusrajoja. Pahimmat ongelmat
rajojen määrityksestä syntyivät Kaukasiassa ja Keski-Aasiassa.
Neuvostoliiton aikana muodostuneet taloudelliset rakenteet vaativat uusien
valtioiden rajat ylittävän talousyhteistyön jatkamista. Käytännössä kaikkien
IVY-maiden keskinäisten rajojen merkitseminen ja rajavalvonnan aloittaminen
viivästyi, joten esimerkiksi Venäjän ja Ukrainan välisen pitkän rajan yli
ihmiset ja tavarat kulkivat edelleen esteettä.
• •
Kansallisuuksien kirjo
Neuvostoliiton hajotessa vuoden 1991 lopussa Venäjän federaation
alueella asui 147 miljoonaa ihmistä, Ukrainassa 52, Uzbekistanissa 22,
Kazakstanissa 17 ja Valko-Venäjällä 10 miljoonaa. Muut entiset
neuvostotasavallat olivat 4 – 7 miljoonan asukkaan valtioita. Venäjän
hallitseva asema näkyi myös taloudessa, sillä sen BKT-osuus oli kaksi
kolmasosaa koko IVY-alueen tuotannosta.
Kaikkiaan 60 miljoonaa ihmistä asui oman kansallisuutensa muodostaman
”kotivaltion” ulkopuolisissa entisissä neuvostotasavalloissa. Heistä pääosa,
noin 25 miljoonaa, oli venäläisiä, jotka asuivat Venäjän federaation rajojen
ulkopuolella. Venäläisten osuus oli suuri etenkin Kazakstanissa ja
Kirgisiassa, joissa ”kantaväestön” osuus kokonaisväkiluvusta oli noin
puolet.
IVY ei pystynyt täysin estämään Neuvostoliiton hajoamiseen liittyneitä
rajaselkkauksia, mutta se myötävaikutti kokonaistilanteen pysymiseen
hallinnassa niin, että Jugoslavian hajoamissotien kaltaisilta vakavilta
rajariidoilta lopulta vältyttiin.
• •
Laatikko: Itsenäisten valtioiden yhteisön perustaminen joulukuussa 1991
(smm3laat3611)
Laatikko: IVY:n hallintoelimet (smm3laat3612)
Laatikko: Väestösuhteet IVY-alueella 1990-luvulla (smm3laat3613)
3.6.2 Venäjän poliittisen järjestelmän ja yhteiskunnan
kehitys
Poliittinen järjestelmä vakiintuu
Presidentti Boris Jeltsinin ja parlamentin välisen valtakamppailun
ratkettua Jeltsinin hyväksi lokakuussa 1993 alkoi poliittinen järjestelmä
vähitellen vakiintua. Monipuoluejärjestelmän mukaisissa parlamentin (duuman)
vaaleissa oli aluksi monia puolueita, mutta äänikynnyksen vuoksi useat
pikkupuolueet karsiutuivat.
Uusi perustuslaki joulukuulta 1993 vahvisti presidentin asemaa. Poliittinen
järjestelmä rakennettiin ylimmän johdon osalta muistuttamaan lähinnä
Yhdysvaltojen ja Ranskan mallia. Presidentillä on mahdollisuus tarvittaessa
hallita myös ilman parlamentin myötävaikutusta. Presidentti toimii
ulkopolitiikan johtajana ja asevoimien ylipäällikkönä, ja hänellä on suoraan
käytettävissään myös laaja hallintokoneisto, ns. presidentinhallinto.
• •
Parlamenttivaalit
Venäjän federaation parlamenttiin kuuluu kaksi kamaria, joista
valtionduuma, ”alahuone”, koostuu suoraan vaaleilla valituista
kansanedustajista, kun taas liittoneuvostoon, ”ylähuoneeseen”, kuuluu
edustajia hallinnollisilta alueilta.
Ensimmäisissä parlamenttivaaleissa joulukuussa 1993 puolueryhmittymien
voimasuhteet muodostuivat seuraaviksi: ”Nationalistit ja kommunistit”
yhteensä 36 %, ”demokraatit” 30 %, ”keskusta” 24 % ja riippumattomat 10 %.
Huomiota herätti erityisesti Vladimir Zhirinovskin johtaman
äärinationalistisen puolueen saama 25 prosentin kannatus, jolla se nousi
duuman suurimaksi.
Vuoden 1995 parlamenttivaaleissa puolueet ryhmittyivät uudelleen. Vanhaa
pohjaa edustivat lähinnä kommunistit 22 prosentin osuudella. Sekä
pääministeri Tshernomyrdinin kokoaman Kotimme Venäjä –puolueen että
kansallismielisen Zhirinovskin puolueen kannatus oli noin 10 prosenttia, ja
”demokraatiset puolueet” saivat alle 10 prosentin ääniosuuksia.
• •
Jeltsinin presidenttikausi
Duumassa edustettujen puolueiden valtaosa suhtautui hyvin kriittisesti
presidentti Jeltsiniin ja hallitukseen, mutta ne eivät kyenneet presidenttiä
myöskään kaatamaan. Seurauksena oli ”kaksoisvalta”, mikä hidasti
uudistuksien vaatimaa lainsäädäntöä ja myötävaikutti duuman aseman
heikkenemiseen. Kommunistipuolueen johtajan Gennadi Zhuganovin suosion
kohotessa presidentti Jeltsinin kannatus puolestaan heikkeni noin 10
prosentin tasolle, mutta hän onnistui kuitenkin niukasti vuoden 1996
vaaleissa saamaan itselleen jatkokauden. Vaalivoitto perustui talouden
kaaoksessa rikastuneiden ”oligarkkien” massiiviseen rahalliseen tukeen,
joten Jeltsin jäi heille kiitollisuuden velkaan. Jeltsin pelkäsi myös
kilpailevien poliitikoiden valtaa ja erotti sen vuoksi tiheään ministereitä.
Määrätietoiseen johtamiseen hän ei enää kyennyt vaan alkoi sairastella ja
oli pitkiä aikoja pois julkisuudesta. Lopulta Jeltsin erosi kesken kautensa
vuoden 1999 lopulla varmistettuaan sitä ennen pääministeriksi nimitetyn
Vladimir Putinin tulon seuraajakseen.
• •
Keskushallinto heikko, alueitten johtajilla suuri valta
Venäjän keskushallinnon heikkous siirsi valtaa federaation alueille,
joiden johtajat valittiin vaaleilla. Alueiden toimintaa oli vaikea valvoa,
rikollisuus rehotti ja talous kärsi korruptiosta. Lisäksi rikkaimmat alueet
pyrkivät irtautumaan kokonaan Moskovan vallasta. Venäjän federaatiossa oli
1990-luvulla jo pitkälle etenemässä samanlainen kehitys, joka hajotti
Neuvostoliiton.
• •
Laatikko: Venäjän federaation alue ja hallintorakenne (smm3laat3621)
Laatikko: Venäjän federaation väestörakenne (smm3laat3622)
Laatikko: Venäjän presidentin asema ja hallintokoneisto (smm3laat3623)
Laatikko: Venäjän puolueet 1990-luvulla (smm3laat3624)
Laatikko: Vallanvaihto Jeltsiniltä Putinille (smm3laat3625)
3.6.3 Venäjän talous 1990-luvulla
Luopuminen hintojen säännöstelystä
Heti Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen tammikuussa 1992 Venäjällä
lopetettiin hintojen säännöstely, mikä johti rajuun inflaatioon ja
talouskurimukseen. Sen myötä suurin osa kansasta nopeasti köyhtyi, kun taas
hyvin pieni osa rikastui nopeasti. Ruplan menettäessä jatkuvasti arvoaan
alettiin dollareita käyttää yleisesti maksuvälineenä varsinkin kalliiden
tuotteiden kaupassa. Samalla arvotavaraa ja rahapääomia kulkeutui Venäjältä
ulkomaille.
Talousuudistusta johti aluksi pääministeri Jegor Gaidar, joka noudatti
paljolti läntisten neuvonantajien ohjeita sekä hintojen vapauttamisessa että
valtion omaisuuden yksityistämisessä. Ennustukset talouden nopeasta
vakiintumisesta eivät toteutuneet, vaan seurauksena oli usean vuoden
kestänyt kaaostila, joka herätti myös yhteiskunnallista levottomuutta. Tästä
ilmauksena oli myös kommunistipuolueen kannatuksen voimakas kasvu, koska se
kannatti säännöstelyn palauttamista.
• •
Talouden raju heikentyminen
Erityisen vaikeaa oli eläkeläisillä, joiden elintaso romahti rahan arvon
heikkenemisen myötä. Myös valtion laaja virkamieskunta, esimerkiksi upseerit
ja poliisit, huomasi palkkojensa ostovoiman katoavan, mistä seurauksena oli
pätevimmän aineksen siirtyminen yksityisten yritysten palvelukseen ja jopa
rikollisuuden piiriin. On arvioitu, että kansan keskiansiot putosivat
ostovoimaltaan vuodesta 1998 alkaen viidessä vuodessa alle puoleen. Samalla
tuloerot kasvoivat merkittävästi ja täydellisessä köyhyydessä elävien
ihmisten määrä kohosi noin kahdesta prosentista peräti 40 prosentin osuuteen
koko väestöstä. Tähän liittyi terveydenhoitojärjestelmän romahdus, mistä
edelleen seurasi voimakas kuolleisuuden kasvu ja väkiluvun aleneminen.
Venäjän talous oli 1990-puolivälissä kaikkiaan syvän sekasorron ja laman
kourissa. Tilanne alkoi kuitenkin hieman vakiintua parin vuoden aikana,
jolloin myös inflaatiota saatiin hillityksi. Vuonna 1997 talous kasvoi jo
yhden prosentin verran.
• •
Ruplan kurssi horjui
Elokuussa 1998 ruplan arvo äkillisesti romahti. Syynä oli kansainvälinen
valuuttojen arvon heilahtelu, erityisesti Aasian talouskriisin takia, ja sen
heijastuminen epäuskona ruplalle määrätyn kurssin pitävyyteen. Ruplan kurssi
päästettiin kellumaan, jolloin se aluksi menetti lähes puolet arvostaan
mutta alkoi jo vuoden kuluessa vakiintua. Vuodesta 1999 Venäjän
talouskehitys muuttui jälleen positiiviseksi, ja myös palkkojen ostovoima
lähti kasvuun.
• •
Markkinatalouden ongelmia
Venäjällä toteutetut talousuudistukset eivät 1990-luvun kuluessa
tuottaneet toimivaa markkinataloutta vaan pikemminkin ”rosvotaloudeksi”
nimitetyn sekatalouden, jossa hyvin pieni ja epäilyttävin keinoin
omaisuutensa hankkineiden superrikkaiden ”oligarkkien” joukko hallitsi
merkittävää osaa taloudesta ja sen myötä vaikutti määräävästi myös
politiikkaan. Suuret määrät rahavaroja ja muita rikkauksia oli siirretty
ulkomaille turvaan inflaatiolta ja verotuksen ulottumattomiin, mistä syystä
valtion budjettivarat vähenivät ja valtio joutui lainaamaan rahaa
äkkirikastuneilta oligarkeilta, jotka olivat juuri hyötyneet valtion
omaisuuden yksityistämisestä. Köyhtyneen kansan keskuudessa kyti
kapinamieliala, ja liittovaltion hajoamiskehitys oli vuosikymmenen kuluessa
edennyt jo pitkälle.
• •
Laatikko: Venäjän talouden mittalukujen kehitys 1990-luvulla
(smm3laat3631)
Laatikko: Valtion omaisuuden yksityistäminen Venäjällä (smm3laat3632)
Laatikko: Venäjän rahapolitiikka 1990-luvulla (smm3laat3633)
Laatikko: Miten ihmiset tulivat toimeen Venäjän talouskriisin aikana?
(smm3laat3634)
Laatikko: Venäjän superrikkaat oligarkit (smm3laat3635)
3.6.4 Venäjän ulkopolitiikan alkuvaiheet
Jeltsinin asema vahva
Valtataistelun Moskovassa syksyllä 1993 voittaneen presidentti Jeltsinin
asema oli ulkopolitiikan suhteen vahva. Hän kykeni perustuslain mukaan
suvereenisti päättämään ulko- ja turvallisuuspolitiikan linjoista ja nautti
myös länsimaiden tuesta, sillä vaihtoehtona ollut mahdollisuus
kommunistipuolueen paluusta valtaan ei niitä miellyttänyt. Toisaalta
länsimaat saattoivat tukea Jeltsiniä myös tietäessään tämän sisäpoliittisen
heikkouden ja riippuvuuden ulkomaisesta avusta.
• •
Kamppailu läntisen ja itäisen suuntauksen välillä
Sisäinen valtataistelu rajoitti kuitenkin Jeltsinin mahdollisuuksia
jatkaa hänen vuonna 1992 omaksumaansa länsimielistä, ”atlanttista” linjaa.
Sitä edusti julkisuudessa erityisesti ulkoministeri Andrei Kozyrev.
Tarkoituksena oli kaikin puolin parantaa suhteita länteen, koska talouden
toipumista ei nähty muuten mahdolliseksi. Siihen kuului myös korostaa
Venäjän ”eurooppalaista perintöä”, joka oli ollut vallalla jo keisari
Pietari Suuren ajoista 1700-luvulta.
Oppositiovoimat, joita kutsuttiin myös ”euraasialaisiksi”, pitivät esillä
Venäjän federaation ulkopuolisiin neuvostotasavaltoihin jääneiden 25
miljoonan venäläisen tarvetta saada suojelua. Tähän suuntaukseen kuului
muistuttaminen Venäjän ulottumisesta Euroopasta Aasiaan ja kaikinpuolinen
suurvalta-aseman vahvistaminen. Jeltsin ja Kozyrev alkoivat myöntyä pitkälti
näihin näkemyksiin, joten Venäjän ulkopolitiikassa 1990-luvun puolivälissä
”lähialueilla” asuvien venäläisten ja yleensäkin venäjänkielisten oikeuksien
puoltaminen nousi keskeiseksi tehtäväksi. Siihen liittyi Venäjän
”euraasialaisen” erikoislaadun korostaminen. Talouden heikkous ei kuitenkaan
sallinut suhteiden heikentämistä länsivaltoihin.
• •
Euraasialainen suuntaus vallalla
Venäjän yritykset kiinteyttää johdollaan IVY-yhteisöä etenivät heikosti
lähinnä taloudellisten resurssien puutteen ja siihen liittyneen asevoimien
rappion vuoksi. Suhteet Kiinaan nousivat tärkeälle sijalle, vaikka
venäläiset edelleen kokivat Kiinan myös potentiaaliseksi uhkaksi.
Vuosikymmenen lopulla pääministeriksi noussut Jevgeni Primakov painotti
”euraasialaisen” suuntauksen merkitystä. Siihen kuului myös entistä tiukempi
suhtautuminen Naton laajentumiseen kohti Venäjän rajoja ja Venäjän etujen
puolustaminen Balkanilla. Kosovon sodan loppuvaiheessa kesäkuussa 1999
Venäjän suhteet Yhdysvaltoihin ja yleensäkin Natoon kiristyivät tuntuvasti.
• •
Laatikko: Venäjän ulkopolitiikan kilpailevat suuntaukset
(smm3laat3631)
Laatikko: Suhteet Venäjän ”lähiulkomaihin” (smm3laat3632)
Laatikko: Venäjän suhteet Euroopan unioniin ja Natoon (smm3laat3633)
Laatikko: Venäjän reaktiot Kosovon sotaan 1999 (smm3laat3634)
3.6.5 Venäjän asevoimat
Suuri armeija federaation ulkopuolella
Neuvostoliiton hajottua jäi vuonna 1992 Venäjän asevoimiin noin 2,7
miljoonaa sotilasta, joista asevelvollisia oli 1,5 miljoonaa. Suuri osa
Venäjän joukoista oli vielä sijoituspaikoillaan federaation alueen
ulkopuolella tai parhaillaan siirtymässä kotimaahansa. Merkittävä määrä
Neuvostoliiton asevoimiin kuuluneista sotilaista jäi myös uusiin
itsenäistyneisiin valtioihin, ja osa joukoista hajotettiin vanhoilla
sijoituspaikoillaan.
• •
Asevoimat sekasorron tilassa
Venäjän asevoimat olivat 1990-luvun puolivälissä sekasortoisessa
tilassa. Vaikka joukko-osastojen kirjoilla saattoi olla paljon sotilaita,
vain pientä osaa joukoista koulutettiin tehokkaasti ja ylläpidettiin
toimintakuntoisena. Paljon varusteita myytiin tai katosi, ja
sotateollisuuden tuotanto lähes pysähtyi tilausten ja budjettivarojen
puutteessa. Toisaalta Neuvostoliiton jäljiltä varastoissa oli suuret määrät
aseita ja ampumatarvikkeita, joita ei enää ollut varaa huoltaa ja korjata.
Joukkojen sotavarustuksen kunto heikkeni koko 1990-luvun, sillä myöskään
uudishankintoja ei enää tehty.
• •
Henkilöstöongelmia
Asevelvollisia tuli kutsuntoihin hyvin vähän, alle 20 prosenttia
ikäluokasta, ja lopulta palvelukseen astuvat alokkaat olivat
peruskoulutukseltaan ja terveydentilaltaan verraten heikkoa ainesta. Monet
nuoret ja hyvän koulutuksen saaneet upseerit hakeutuivat siviilitöihin,
sillä inflaation johdosta palkkojen ostoarvo heikkeni jatkuvasti.
Kaikenlainen kurittomuus ja korruptio vaivasi varuskuntien toimintaa, ja
nuorempien asevelvollisten kiusaaminen oli yleistä.
• •
Määrärahojen puute
Vuonna 1996 Venäjän asevoimissa oli 1,3 miljoonaa sotilasta, joista
asevelvollisia oli noin 380000. Parhaiten varustettuja ja koulutettuja
joukkoja oli keskitetty Kaukasian suunnalle. Huolimatta edelleen runsaasta
sotavarustuksesta joukkojen toimintakyvyssä oli pahoja puutteita, sillä
määrärahojen puutteen vuoksi ei suuria harjoituksia enää järjestetty ja
sotilaat keskittyivät lähinnä varuskuntien arkipäiväisiin ylläpitotehtäviin.
• •
Laatikko: Venäjän asevoimien vahvuuksien kehitys 1990-luvulla
(smm3laat3641)
Laatikko: Venäjän sotilasmenot 1990-luvulla vertailuna Neuvostoliittoon
(smm3laat3642)
Laatikko: Venäjän sotateollisuuden tuotanto 1990-luvulla (smm3laat3643)
Laatikko: Venäjän asevoimien kuriongelmat 1990-luvulla (smm3laat3644)
3.6.6 Tshetshenian sodat
Tshetsheno-Ingushia
Neuvostoliiton hajoamisen aikoihin Pohjois-Kaukasiassa sijainneessa
Tshetsheno-Ingushian autonomisessa neuvostotasavallassa oli runsas miljoona
asukasta. Heistä tshetsheenejä oli hieman yli 600 000, venäläisiä noin 330
000 ja inguusheja 130 000. Alueen korkein neuvosto julistautui alueellaan
suvereeniksi vuoden 1990 lopulla. Seuraavana syksynä tshetsheenit
johtajanaan kenraali Dshobar Dudajev julistivat maansa itsenäiseksi, mutta
Venäjän hallitus ei tunnustanut sitä. Inguushien alue sen sijaan pysyi
Venäjän yhteydessä.
• •
Valtakamppailu Tshetsheniassa
Sisäinen kuohunta Tshetsheniassa jatkui, minkä johdosta Venäjä julisti
alueelle hätätilan. Sekä tshetsheenit että venäläiset epäonnistuivat
järjestyksen palauttamisessa, ja kilpailevat klaanit kamppailivat vallasta.
Dudajevin hallituksen vastainen oppositio pyysi keväällä 1994 apua Venäjältä
ja yritti syksyllä Venäjän hallituksen tukemana kaapata vallan. Sen
epäonnistuttua sekasorto jatkui.
• •
Taistelu Groznyista
Venäjän armeija hyökkäsi Tshetshenian alueelle joulukuussa 1994, mutta
sotatoimet olivat huonosti johdettuja ja aluksi epäonnistuivat tuottaen
hyökkääjille pahoja tappioita. Venäläisten onnistui kuitenkin kovien
taistelujen jälkeen vallata pääkaupunki Groznyi helmikuussa 1995, ja
seuraavana vuonna alueelle saatiin aikaan hauras aselepo. Tshetsheenisissit
tekivät jatkuvasti iskuja venäläisiä kohteita vastaan ja tunkeutuivat
lopulta elokuussa 1996 takaisin Groznyin keskustaan. Sen jälkeen tehdyn
rauhansopimuksen mukaisesti venäläiset vetäytyivät Tshetsheniasta, mutta
sisäinen valtakamppailu ja epäjärjestys alueella jatkui.
• •
Toinen Tshetshenian sota
Kesällä 1999 tshetsheenijohtaja Basajevin johtama hyökkäys Dagestanin
puolelle laukaisi Venäjän vastahyökkäyksen, ja syksyn tullen alkoi ”toinen
Tshetshenian sota”. Sen aikana Venäjän asevoimat käyttivät raskasta
tulivoimaa välttääkseen omia tappioita, joten siviiliasutuksen tuhot olivat
suuret ja ihmisoikeuksia loukattiin laajalti. Alue palautettiin Venäjän
hallintaan ja varsinaiset taistelutoimet loppuivat parin vuoden kuluessa.
Tuhojen korjaaminen ja yhteiskunnan rakentaminen saivat odottaa vielä useita
vuosia.
• •
Laatikko: Tshetshenian sota 1990-luvun puolivälissä (smm3laat3651)
Laatikko: Toisen Tshetshenian sodan alkuvaiheet vuonna 1999 (smm3laat3652)
Laatikko: Ulkomaiden suhtautuminen toiseen Tshetshenian sotaan vuodesta 1999
alkaen (smm3laat3653)
3.6.7 Ukraina
Ukrainan kansanrintama, Ruh
Neuvostoliittoon kuuluneessa Ukrainan neuvostotasavallassa
kansallismielinen liikehdintä voimistui ensin maan länsiosissa, jotka olivat
kuuluneet 1800-luvulla Itävalta-Unkariin ja 1900-luvulla maailmansotien
välillä Puolaan. Noilla alueilla 1980-luvun lopulla syntyneen
itsenäisyysliikkeen (Ukrainan kansanrintama, Ruh) vaikutus levisi 1990-luvun
alussa myös maan itäosiin, ja itsenäisyysjulistus annettiin Moskovassa
elokuussa 1991 epäonnistuneen kaappausyrityksen jälkeen. Ukrainan korkeimman
neuvoston puhemies Leonid Kravtshuk oli Venäjän presidentin läheinen
liittolainen ja kannatti Neuvostoliitosta irtautumista. Se vahvistettiin
kansanäänestyksellä joulukuun alussa, jolloin 90 prosenttia kannatti
Ukrainan itsenäistymistä. Maan ensimmäisenä presidenttinä Kravtshuk oli myös
perustamassa Itsenäisten valtioiden yhteisöä, jolla pyrittiin hallitsemaan
Neuvostoliiton hajoamista.
• •
Krimin niemimaan omistuskiista
Ukrainan Venäjän-suhteiden perusongelmaksi kehittyi kysymys Krimin
niemimaasta ja siellä sijaitsevasta Sevastopolin laivastotukikohdasta sekä
Neuvostoliitolta peritystä Mustanmeren laivastosta. Venäjän keisarikunta oli
valloittanut 1700-luvulla Krimin turkkilaisilta, mutta 1950-luvulla
Neuvostoliiton hallitus siirsi Krimin niemimaan hallinnon Venäjältä Ukrainan
neuvostotasavallalle. Alueella asui alkuperäisväestönä tataareja, ja sinne
oli asettunut asumaan paljon venäläisiä jo keisarikunnan aikana.
Neuvostoliiton hajotessa Krimin kahdesta miljoonasta asukkaasta puolet oli
venäläisiä, jotka ajoivat alueensa liittämistä takaisin Venäjään. Kiista
kärjistyi keväällä 1992, mutta presidentit saivat aikaan sopimuksen Krimin
jäämisestä Ukrainan yhteyteen autonomisen alueena ja laivaston kuulumisesta
Venäjälle.
• •
Ydinaseet Venäjän haltuun
Aluksi kiistaa käytiin myös Ukrainan alueelle jääneistä ydinaseista.
Suuri osa Neuvostoliiton ohjusten tuotantolaitoksista sijaitsi Ukrainassa,
ja siellä oli runsaasti myös ydinasetukikohtia. Venäjä sai Yhdysvaltojen
tuen vaatimuksilleen siirtää kaikki ydinaseet Venäjälle. Keväästä 1992
Ukraina vähitellen kahden vuoden aikana luovutti ydinaseet lopulta Venäjän
haltuun.
• •
Ukrainan talousvaikeudet
Ukrainan talous oli ollut vahvasti kytkettynä Neuvostoliiton eri osien
talouteen, ja erityisen vahva oli sitoutuminen Venäjän energiavaroihin.
Ukrainan itäosissa Donin alueella asui noin 10 miljoonaa venäläistä, jotka
olivat kannattaneet maan itsenäistymistä mutta vastustivat
länsiukrainalaisten ylivaltapyrkimyksiä. Talousvaikeudet kiristivät myös
maan poliittista tilannetta.
• •
Sopimus Mustan meren laivastosta
Presidentti Leonid Kravtshuk ja pääministeri Leonid Kutshama
riitaantuivat pahasti Donin alueen kaivostyöläisten lakkoillessa. Talouden
ongelmat myötävaikuttivat siihen, että parlamenttivaaleissa vuonna 1993
entiset kommunistit saivat selvän voiton. Presidentinvaalissa puolestaan
Kutshma syrjäytti Kravtshovin. Sisäpoliittinen tilanne pysyi epävakaana, ja
myös kiista Krimin alueen hallinnasta kärjistyi. Venäjän kanssa syntyi
kuitenkin vuonna 1997 sopimus, jossa vahvistettiin Sevastopolin tukikohdan
käyttöoikeus Venäjän Mustanmeren laivastolle. Laivastosta osa siirtyi
kuitenkin Ukrainan hallintaan.
• •
Ukraina pysyi puolueettomana
Ukrainan talousongelmat jatkuivat koko 1990-luvun, ja myös poliittinen
tilanne pysyi epävakaana. Siihen vaikutti tuntuvasti maan länsi- ja itäosien
asukkaiden etninen ja kielellinen erilaisuus. Itäosat suuntautuivat vahvasti
Venäjään, samalla kun länsiosissa vaadittiin yhteyksien lisäämistä
Länsi-Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin. Vaikka aluksi Ukraina oli ilmoittanut
pysyvänsä puolueettomana, maan virallisen linjauksen mukaan yhteyksiä Natoon
alettiin vahvistaa ja tavoitteeksi asetettiin pääsy sotilasliiton jäseneksi.
Kansan enemmistö ei kuitenkaan Nato-jäsenyyttä kannattanut.
• •
Laatikko: Ukrainan kansallisuus- ja rajakysymykset 1990-luvulla
(smm3laat3661)
Laatikko: Ukrainan taloudelliset suhteet Venäjään 1990-luvulla
(smm3laat3662)
Laatikko: Itsenäisen Ukrainan turvallisuuspolitiikka ja asevoimat
(smm3laat3663)
3.6.8 Kaukasian alueen poliittinen kehitys
Neuvostotasavallat julistautuvat itsenäisiksi
Neuvostoliiton hajotessa syksyllä 1991 Kaukasian neuvostotasavallat
julistautuivat itsenäisiksi. Niiden keskinäisten rajojen kulusta syntyi
monia riitoja, sillä useita kansallisuuksia tai heimoja asui Neuvostoliiton
aikaisten hallinnollisten rajojen eri puolilla. Kaukasian alueella ongelmana
olivat myös pienet ja usein eristyksissä eläneet kansansirpaleet, jotka
pyrkivät eroon uusista valtioista.
Jo 1980-luvulla Azerbaidzhanin ja Armenian välillä alkaneet taistelut
Vuoristo-Karabahista jatkuivat ajoittain, vaikka aselepo pääosin piti.
Ety-järjestö yritti turhaan saada alueelle perustetuksi
rauhanturvaoperaatiota.
• •
Kaukasia pysyi levottomana
Georgiassa jatkuivat sekä sisäiset poliittiset valtakamppailut että
kapinoivien maakuntien, Abhasian ja Etelä-Ossetian, irtautumisyritykset.
Georgian hallitus joutui vetämään joukkonsa pois niiden alueilta, ja myös
muilla raja-alueilla sen kyky ylläpitää hallintoa ja järjestystä oli
käytännössä vähäistä.
Sekä Pohjois- että Etelä-Kaukasia pysyivät levottomana ja epävakaana alueena
koko 1990-luvun, mistä seurasi myös taloudellisia ongelmia ja väestön
elintason lasku.
• •
Laatikko: Kamppailu Vuoristo-Karabahista 1990-luvulla (smm3laat3671)
Laatikko: Georgian tilannekehitys 1990-luvulla (smm3laat3672
3.6.9 Entiset neuvostotasavallat Keski-Aasiassa
Talousvaikeudet
Keski-Aasian entiset neuvostotasavallat kärsivät 1990-luvulla
samanlaisista poliittisen ja talousjärjestelmän romahduksen
seurausvaikutuksista kuin entisen Neuvostoliiton muutkin osat.
Ympäristöongelmat olisivat vaatineet pikaisia korjaustoimia, mutta
talousvaikeudet eivät sellaisia mahdollistaneet. Neuvostoliiton ajalta
totuttuun tapaan yhteyksiä pidettiin vielä mieluummin Moskovaan kuin
naapurimaihin.
• •
Kazakstan
Kazakstan on Keski-Aasian entisistä neuvostotasavalloista suurin
pinta-alaltaan ja luonnonrikkauksiltaan mutta myös ympäristöongelmiensa
puolesta. Väestönlaskennassa 1993 asukkaita oli 17 miljoonaa, joista
kazakkeja noin 40 prosenttia, venäläisiä 38 prosenttia ja loput lähinnä
saksalaisia, ukrainalaisia ja uzbekkeja. Pinta-alan ollessa 2,7 miljoonaa
neliökilometriä asutus on keskimäärin hyvin harvaa. Poliittiset olot
pysyivät 1990-luvulla verraten rauhallisina.
• •
Uzbekistan
Uzbekistanissa oli 1990-luvun puolivälissä 22,4 miljoonaa asukasta,
joista 90 prosenttia oli muslimeja. Suurista luonnonrikkauksista huolimatta
yhteiskunta oli hyvin epävakaa, ja radikaalien muslimiliikkeiden voima oli
kasvussa erityisesti tiheään asutussa Ferganan laaksossa.
• •
Tadshikistan
Afganistanin sisällissota ulotti pahiten vaikutuksensa Tadshikistaniin,
joka kärsi sisäisistä taisteluista koko 1990-luvun. Venäjän armeija vastasi
siellä edelleen pääosin järjestyksen pidosta.
• •
Turkmenistan
Turkmenistan pysytteli Venäjän johtaman yhteistyön ulkopuolella lähinnä
suurten öljy- ja maakaasuvarojensa ansiosta. Valtiota hallittiin
diktatuurisin ottein.
• •
Runsaat luonnonvarat , pahoja vesiongelmia
Keski-Aasian entiset neuvostotasavallat taantuivat taloudellisesti
1990-luvulla, vaikka niistä monilla on ollut runsaat luonnonvarat. Yhteistä
niille oli yhteiskunnallinen epävakaus, joskin avoimilta sodilta
säästyttiin. Alueen pahimpia ongelmia on yhä ympäristön pilaantuminen, joka
näkyvimmin on tullut ilmi Aral-järven kuivumisena. Poliittista jännitystä
maiden välillä aiheutti luonnonvarojen epätasainen jakautuminen.
• •
Laatikko: Keski-Aasian maiden luonnonvarat ja ympäristöongelmat
(smm3laat3681)
Laatikko: Muslimiradikalismi Keski-Aasiassa 1990-luvulla (smm3laat3682)
Kirjallisuutta: Central and Eastern European Politics. From Communism
to Democracy (2008); Siegfried Fischer, Zerfall einer Militärmacht. Das Ende
der Sowjetarmee. In Dokumenten, Quellen und Kommentaren (Bremen 1992);
Pentti Forsström, Itsenäisten valtioiden yhteisön (IVY) sotilaallinen
integraatio (Maanpuolustuskorkeakoulu 1998); Roland Götz – Uwe Halbach,
Politisches Lexikon GUS (Beck, München 1996); Galina Luchterhandt, Die
politischen Parteien im neuen Russland. Dokumente und Kommentare (Bremen
1993; Nations & Politics in the Soviet Successor States (Eds. Ian Bremmer –
Ray Taras, Cambridge University Press, 1993); Perestroika: Process and
Consequences (eds. Markku Kangaspuro, Jouko Nikula, Ivor Stodolsky. SKS,
Helsinki 2010); Erhard Stölting, Eine Weltmacht zerbricht. Nationalitäten
und Religionen in der UdSSR (Eichhorn Verlag, Frankfurt am Main 1991);
|