3.2 Euroopan unionin kehitys 1990-luvulla
3.2.1 EU:n rooli Euroopan muutoksessa
Läntisen Euroopan integraatio esikuvana
Läntisen Euroopan integraatio, joka oli edennyt poliittiseksi ja
taloudelliseksi unioniksi, toimi esikuvana ja ”ankkurina” koko Euroopalle
kylmän sodan jälkeisessä muutoksessa. Toisaalta EU:n voimattomuus
Jugoslavian hajoamissotien estämisessä ja kriisinhallinnassa heikensi
suuresti luottamusta yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan tehokkuuteen.
EU:n tuki itäiselle Euroopalle
Länsi-Euroopan yhteiskunnallinen ja taloudellinen tilanne ei kovin
paljon muuttunut kylmän sodan päättymisen johdosta, mutta silti läntisen
Euroopan asema suhteessa muuhun Eurooppaan ja maailmaan koki 1990-luvulla
vähittäistä ja perustavaa muutosta.
Euroopan unioni pyrki vakauttamaan itäisen Euroopan tilannetta lähinnä
taloudellisilla tukitoimilla ja lupauksilla ”uusien demokratioiden”
ottamisesta aikanaan EU:n jäseniksi.
3.2.2 Talous- ja rahaliiton toteutus
Talous- ja rahaliiton muodostaminen
Sopimukseen Euroopan unionista vuodelta 1992 sisältyi olennaisena osana
talous- ja rahaliiton muodostaminen. Sen toteuttaminen oli jo aloitettu
rahapolitiikkaa yhtenäistävillä toimilla, ja tavoitteena oli viimeisenä
vaiheena yhteisvaluutan käyttöönotto.
Talous- ja rahaliittoa oli esitetty sisämarkkinoiden toimivuuden takaajaksi,
mutta sillä oli myös ideologista sisältöä. Hankkeen kannattajien mielestä
yhteinen raha sitoisi EU:n jäsenmaita niin tiukasti yhteen, että integraatio
syvenisi muillakin aloilla eikä olisi enää pelkoa liiton hajoamisesta.
Ristiriitoja rahaliitosta
Vastustajien mielestä EU-maiden taloudet olivat siinä määrin erilaisia
ja suhdannevaihteluissa epätahtisia, että yhteinen valuutta jäykistäisi
tarpeettomasti niiden talouspolitiikkaa. Erityisesti Saksassa epäiltiin myös
heikompien talouksien rahaliitossa madaltavan vahvojen talouksien
toimintaedellytyksiä.
Yhteisvaluutta käyttöön
Vielä 1990-luvun puolivälissä arvioitiin yleisesti, ettei yhteisvaluutan
käyttöönotto olisi toteutumassa pitkään aikaan. Suunnitelma kuitenkin eteni
niin, että vuonna 1998 perustettiin Euroopan keskuspankki ja 11 EU-maata
päätti ottaa euron yhteiseksi rahayksiköksi. ”Euroalueen” ulkopuolelle
jäivät muun muassa Iso-Britannia, Ruotsi ja Tanska. Vuonna 2002 yhteinen
raha (euro) korvasi kansalliset valuutat 12 maassa.
Talous- ja rahaliiton kolmanteen vaiheeseen (yhteisvaluuttaan) liittymisen
ehdoiksi oli asetettu ”lähestymiskriteerit”, joiden tarkoituksena on ollut
vakauttaa hintoja ja estää euroalueen maiden ylivelkaantuminen. Vakaus- ja
kasvusopimuksella on pyritty pitämään euron arvo vakaana.
Laatikko: EU:n yhteisvaluutan käyttöönotto (smm3laat3221)
3.2.3 Yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan alkuvaiheet
Artiklat yhteisestä ulko- ja turvallisuuspolitiikasta (YUTP)
Sopimus Euroopan unionista (Maastrichtin sopimus) vuodelta 1992 sisälsi
artiklat yhteisestä ulko- ja turvallisuuspolitiikasta (YUTP), joka oli
määritetty käsittämään kaikki unionin turvallisuuden kannalta tärkeät asiat,
mukaan luettuna yhteinen puolustuspolitiikka. Lisäksi määritettiin useita
rajoituksia, jotka koskivat etenkin suhdetta vallitseviin
turvallisuusratkaisuihin.
Tehtäviä Länsi-Euroopan Unionille
Tavoitteena oli lisätä unionin toimintakykyä ulkopolitiikan alalla ja
aloittaa myös sotilaallinen yhteistyö, joka ei aikaisemmin kuulunut EU:n
toimivallan piiriin. Käytännön toteutuksessa velvoitteita annettiin
Länsi-Euroopan unionille (WEU), jonka merkitys kuitenkin pysyi vähäisenä.
EU:n sotilaallinen yhteistyö ei lähtenyt vielä 1990-luvulla käyntiin, joten
koettiin tarvetta uudistaa sitä koskevia määräyksiä.
Päätöksenteko vaati yksimielisyyttä
Ulkopoliittinen yhteistyö tehostui, mutta sekään ei toiminut tehokkaasti
vielä Jugoslavian hajoamissotien yhteydessä. Päätöksenteko vaati jäsenmaiden
yksimielisyyttä, jota oli vaikea saavuttaa vakavan kriisin yllättäessä,
joten yleensä tyydyttiin pyöreästi muotoiltuihin kompromisseihin.
Yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka oli jäsenmaita edustavan
mininisterineuvoston vastuulla, kun taas EU:n ulkosuhteita yleisesti hoiti
komissio. Näiden keskinäisen yhteistyön puutteet haittasivat päätöksentekoa
ja hankkeiden toteutusta.
Laatikko: EU:n yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan toimielimet
1990-luvulla (smm3laat3231)
Laatikko: EU:n päätöksenteko Jugoslavian hajoamissotien yhteydessä
1990-luvun lopulla (smm3laat3232)
3.2.4 Euroopan parlamentin aseman vahvistuminen
Euroopan parlamentin valtuuksien laajeneminen
Euroopan parlamentin valtuudet osallistua EU:n lainsäädäntöön
ministerineuvoston ohella ja valvoa komission toimintaa laajenivat jo vuonna
1987 hyväksytyn yhtenäisyysasiakirjan perusteella. Maastrichtin sopimuksella
täsmennettiin parlamentin valtuuksia osallistua päätöksentekoon, jolloin
myös kansalaisten kiinnostus sitä kohtaan selvästi lisääntyi 1990-luvun
kuluessa.
EU-parlamentille lisää valtaa
Parlamentti sai unionisopimuksen perusteella valtuudet hyväksyä tai
hylätä monella alalla ministerineuvoston tekemät päätökset tai vaatia niihin
muutoksia. EU-kansalaisia edustavan parlamentin roolina oli edelleen
yhteistyö EU:n muiden instituutioiden kanssa sekä lakien ja budjettien
hyväksyminen. Jäsenvaltioita edustava ministerineuvosto pysyi kuitenkin
ensisijaisena lainsäätäjänä ja päätöksien tekijänä.
Kansalaisten kiinnostus vähäistä
Parlamentin vallan kasvaessa ja toimintamuotojen monipuolistuessa myös
julkinen mielenkiinto kohdistui sen työskentelyyn entistä enemmän. Tämä ei
kuitenkaan kuvastunut kansalaisten kiinnostuksena EU-vaaleja kohtaan, sillä
äänestysvilkkaus niissä oli selvästi heikompi kuin kansallisten
parlamenttien vaaleissa. Kansalaisten oli vaikea seurata EU:n parlamentin
työskentelyä, ja siellä toimivat puolueryhmittymät pysyivät yhä vieraina.
Laatikko: EU:n parlamentin toimivaltuudet ja koostumus 1990-luvun
lopulla (smm3laat3241)
Laatikko: EU-parlamentin toiminnallinen kehitys 1990-luvulla (smm3laat3242)
3.2.5 Unionin perussopimuksen kehittäminen 1990-luvulla
Sopimus Euroopan unionista
Sopimus Euroopan unionista (Maastrichtin sopimus) vuodelta 1992 muodosti
perustan EU:n toiminnalle 1990-luvulla. Sitä pyrittiin selkeyttämään ja
tarkentamaan lähivuosina, jolloin tarkoituksena oli päätöksenteon
tehostaminen. Siinä ei juuri onnistuttu, joten EU kärsi edelleen
monimutkaisesta sopimuskokonaisuudesta ja hajanaisesta hallintorakenteesta.
Perussopimusten uusimisen tarve
EU:n laajentuminen kolmella jäsenmaalla (Ruotsi, Itävalta ja Suomi)
vuonna 1995 voitiin toteuttaa unionisopimuksen puitteissa, mutta nyt edessä
oli yli kymmenen valtion laajennuskierros. Sitä varten katsottiin
tarvittavan jälleen perussopimuksen muokkaamista. Toisaalta kokemukset
Maastrichtin sopimuksen kohtaamista vaikeuksista ratifiointivaiheessa
herättivät epäilyksiä, että integraation syventämiseen tähtäävä sopimus ei
tule hyväksytyksi.
Vastakkaisia näkemyksiä
Sopimusjärjestelmän kehittämistyössä kilpaili kaksi vastakkaista
näkemystä. Liittovaltion kannattajien (federalistien) mielestä unionin
päätöksentekoa tuli keskittää erityisesti komissioon ja parlamenttiin sekä
antaa EU:n elimille ylikansallista päätösvaltaa talouspolitiikan lisäksi
myös ulko- ja turvallisuuspolitiikan alalle. Etenkin Ranska, Saksa ja Belgia
kannattivat tällaista integraation syventämiseen pyrkivää suuntausta.
Kansallista päätöksentekoa painottava näkemys piti Eurooopan unionia
valtioiden välisenä liittona, jossa valtiot ja niiden hallitukset toimivat
yhteistyössä mutta eivät luovuta merkittävästi valtaa EU:n instituutioille.
Iso-Britannia ja Tanska ovat edustaneet selkeimmin tätä ajattelua muun
muassa jarruttamalla yhteisen puolustuspolitiikan kehittämistä. Nämä maat ja
Ruotsi jättäytyivät myös talous- ja rahaliiton ulkopuolelle.
Hallitusten väliset konferenssit
EU:n perussopimuksen muutoksia valmisteltiin hallitusten välisissä
konferensseissa. Uusi, vuoden verran neuvoteltu sopimus vahvistettiin vuonna
1997 Eurooppa-neuvoston kokouksessa Amsterdamissa. Sopimus, joka syntyi
monien viime hetken kompromissien tuloksena, jäi määräyksiltään epäselväksi
eikä kyennyt tehostamaan ulko- ja turvallisuuspolitiikan toimeenpanoa.
Amsterdamin sopimuksen ratifiointi jäsenvaltioissa sujui kuitenkin paremmin
kuin edellisellä kerralla.
Laatikko: Kilpailevat näkemykset EU:n kehittämisestä 1990-luvulla
(smm3laat3251)
Laatikko: Amsterdamin sopimus 1997 (smm3laat3252)
Kirjallisuutta: Avain EU-käsitteisiin (Eurooppa-tiedotus 2007);
Developments in the European Union (1999); Desmond Dinan, Europe Recast. A
History of European Union (palgrave macmillan, 2004); Peter Ekholm– Aarne
Nurmio, Suunaton EU? Kysymyksiä Euroopan tulevaisuudesta (SITRA, 1999);
European Security and Defence Policy. The First 10 Years (1999-2009) (eds.
Giovanni Grevi, Damien Helly, Daniel Koehane, ISS, Paris 2009);
Marginaalista ytimeen. Suomi Euroopan unionissa 1989-2003 (toim. Aleksander
Stubb, Tammi, Helsinki 2006); Nicholas Moussis, Guide to European Policies
(15. ed. European Study Service 2010); Neill Nugent, The Government and
Politics of the European Union (7. ed. palgrave macmillan 2010); Hanna
Ojanen et al. Non-Alignment and European Security Policy (2000); Werner
Weidenfeld – Wolfgang Wessels, Käsikirja Euroopan unionista (1996).
|