1.2 Itäisen Keski-Euroopan murrosvaihe 1989 – 1991
1.2.1 Puolan yhteiskunnallinen murros
Puola oli Neuvostoliiton luoman itäblokin keskeinen
valtio sijaintinsa ja suuren asukaslukunsa vuoksi. Puolan talous oli
kuitenkin selvästi avoimempi kuin neuvostomalli edellytti, ja katolisella
kirkolla oli vahva asema. Talousongelmat syvenivät jo 1970-luvun lopulla ja
johtivat laajoihin lakkoihin sekä solidaarisuus-ammattiliiton syntyyn vuonna
1980. Maata hallittiin välillä sotatilalain turvin, ja tukahdetut
muutospaineet voimistuivat vuosikymmenen lopulle tultaessa.
Puolan vaalien yhteydessä kesällä 1989 tapahtunut
kommunistipuolueen kannatuksen romahdus oli selvä merkki kehityksen
suunnasta. Syksyn ja talven kuluessa valta siirtyi oppositiovoimille,
jolloin solidaarisuus-liikkeellä oli keskeinen asema. Neuvostoliitto ei enää
näkyvästi vaikuttanut Puolan tapahtumiin.
Talous vapautettiin ”kertarysäyksellä”, mistä
seurasi voimakas inflaatio. Rahauudistuksessa maan valuutan, zlotyn,
nimellisarvosta pudotettiin pois neljä nollaa. Muutaman vuoden kuluessa
hintataso alkoi vakiintua.
Laatikko: Puolalaisen paavin vaikutus kylmän sodan
päätökseen (smm1laat1211)
Laatikko: Solidaarisuus-liike Puolassa (smm1laat1212)
1.2.2 Unkarin avautuminen
Unkarissa oli taloutta vapautettu pienin askelin
1980-luvun kuluessa.Vuoden 1989 alussa
Unkarissa demokratisoituminen ja avautuminen oli edennyt jo pitkälle, vaikka
kommunistipuolue vielä hallitsi. Se uudistui lähinnä sisältä päin ja jatkoi
määrätietoisesti uudistusohjelmaansa, joka sisälsi monipuoluejärjestelmään
siirtymisen ja vapaat vaalit.
Neuvostoliitto hyväksyi Unkarin uudistusohjelman,
johon sisältyi myös rajavalvonnan höllentäminen. Kesällä alettiin purkaa
Unkarin ja Itävallan välisellä rajalla olleita kulkuesteitä. Syyskuussa
tuhansittain itäsaksalaisia siirtyi sieltä länteen.
Unkarin kommunistihallinto kaatui syksyllä 1989
rauhanomaisesti. Käytännössä monet entiset kommunistipuolueen jäsenet
jatkoivat ministereinä ohjelmaltaan uudistuneissa hallituksissa.
Laatikko: ”Gulassi-vallankumous” Unkarissa
(smm1laat1221)
1.2.3 Saksan yhdistyminen
”Saksan kysymykseen” oli saatu tilapäinen ratkaisu
1970-luvun alussa tehtyjen itäsopimusten ja Helsingissä kesällä 1975
allekirjoitetun Etykin päätösasiakirjan myötä. Tilanne pysyi pääpiirtein
muuttumattomana aina 1980-luvun lopulle, vaikka kahden saksalaisvaltion
välisissä suhteissa tapahtuikin pientä lähentymistä. Yleisesti kuitenkin
arvioitiin, että vastakkaiset blokit ja niiden suuret armeijat Saksassa
eivät toistaiseksi sallisi maan yhdistymiseen vievää kehitystä.
Neuvostoliitossa 1980-luvun puolivälissä aloitettu,
Mihail Gorbatshovin johtama uudistusohjelma herätti Itä-Saksassa toivoa
olojen vapautumisesta, mutta DDR:n hallitus vastasi kurin koventamisella.
Neuvostoliiton johdossa kypsyi päätös, että DDR:n hallitusta ei enää tueta
suhteissa Länsi-Saksaan ja omien oppositiovoimien uudistusvaatimuksien
torjumiseksi, vaan sen on tultava toimeen omillaan. Neuvostoliiton heikko
taloustilanne pakotti kehittämään yhteyksiä länteen, ja Saksan
liittotasavalta tuli siinä vastaan.
Unkarin ja Puolan liberalisoinnin edetessä jäi
tiukkaan linjaan takertunut DDR:n johto kesällä 1989 yhä yksinäisemmäksi ja
kovien muutospaineiden alaiseksi. Itäsaksalaisia siirtyi loppukesästä alkaen
Unkarin avattujen rajojen kautta länteen, ja heitä kerääntyi myös
liittotasavallan Prahan lähetystön alueelle vaatimaan pääsyä läntiseen
Saksaan.
DDR:ssä alkoivat vapaat kansalaisliikkeet
järjestäytyä, syntyi uusia puolueita ja kansaa kokoontui syksyn tullen
suuriin mielenosoituksiin vaatimaan poliittisia vapauksia ja maan taloutta
kuntoon. Leipzigin ja Berliinin viikoittaiset mielenosoitukset pysyivät
rauhallisina mutta paisuivat pian hallituksen kannalta kestämättömän
suuriksi.
Ratkaiseva tapahtuma oli Berliinin muurin avaaminen
9. marraskuuta. DDR:n hallitus ei enää uusittunakaan kyennyt säilyttämään
otettaan tilannekehitykseen vaan joutui suostumaan “pyöreän pöydän”
neuvotteluihin kansalaisliikkeiden kanssa. Niissä sovittiin väliaikaisesta
hallinnosta ja vapaista vaaleista. Itäsaksalaisten mieliä hämmensi tuolloin
myös salaisen poliisin (Stasin) toiminnan laajuuden paljastuminen.
Itä-Saksan parlamenttivaalien tulos maaliskuussa
1990 osoitti, että väestö halusi liittyä Länsi-Saksaan. Sen käytännön
toteuttaminen osoittautui vielä mutkikkaaksi. Kohlin hallitus oli kuitenkin
asettunut avoimesti kannattamaan yhdistymistä ja neuvotteli siitä toisen
maailmansodan voittajavaltioiden kanssa. Kesällä 1990 Helmut Kohl ja Mihail
Gorbatshov sopivat yhdistymisen ehdoista, joihin kuului muun muassa
saksalaisten maksama korvaus neuvostojoukkojen poistumisesta Itä-Saksasta.
Sodanaikaiset liittoutuneet luopuivat syyskuussa
1990 viimeisistä miehitysvallan oikeuksistaan tehdessään DDR:n ja
liittotasavallan edustajien kanssa sopimuksen Saksan yhdistymisestä. Se tuli
voimaan 3. lokakuuta.
Neuvostoliiton asevoimien poistuminen kesti
kolmisen vuotta mutta sujui lopulta rauhallisesti ja järjestyneesti. Myös
läntisten liittolaisten asevoimia poistui liittotasavallan alueelta mutta
paljolti siirtokustannuksien säästämiseksi niitä myös jäi sinne vanhoille
kasarmialueilleen. Yhdistynyt Saksa pysyi Naton jäsenmaana.
Laatikko: DDR:n kansalaisliikkeet 1989-1990
(smm1laat1231)
Laatikko: Berliinin muurin avautuminen marraskuussa 1989 ja läntiset
reaktiot (smm1laat1232)
Laatikko: Itä-Saksan salainen poliisi ”Stasi” (smm1laat1233)
Laatikko: DDR:n vaalit maaliskuussa 1990 (smm1laat1234)
Laatikko: Kohlin ja Gorbatshovin tapaaminen kesällä 1990 (smm1laat1235)
Laatikko: Saksan yhdistymissopimukset syksyllä 1990 (smm1laat1236)
Laatikko: Neuvostojoukojen poistuminen Saksasta (smm1laat1237)
1.2.4 Tshekkoslovakian ”samettivallankumous” ja jakautuminen
Kylmän sodan loppuvuosina Tshekkoslovakian
kommunistinen hallitus piti maata tiukassa otteessa, jotta vuonna 1968
Varsovan liiton joukkojen miehitykseen johtanut kehitys ei toistuisi. Maan
talous samalla kitui uudistuksien viivästyessä, ja useat
kulttuurivaikuttajat muuttivat ulkomaille.
Syksyllä 1989 kommunistihallinnon kaatamista
vaatinut liikehdintä alkoi verraten myöhään, vasta marraskuun puolivälin
jälkeen. Hallitus hajotti mielenosoituksen Prahassa 17.11. väkivaltaisesti,
mutta siitä huolimatta mielenosoitukset yhä voimistuivat. Marraskuun lopulla
kommunistipuolue salli monipuoluejärjestelmän, ja joulukuussa pidettiin
vapaat vaalit, jotka johtivat ei-kommunistisen hallituksen muodostamiseen.
Tshekkien ja slovakien väliset vanhat jännitteet
johtivat vuonna 1992 maan jakamisen kahtia Tshekin tasavaltaan ja
Slovakiaan. Näistä tshekkien alue on väkiluvultaan kaksi kertaa suurempi ja
taloudellisesti vahvempi, ja siellä sijaitsee maailmanlaajuisesti tunnettu
Prahan kaupunki. Toisaalta Slovakiaan oli rakennettu kylmän sodan aikana
runsaasti raskasta teollisuutta.
Laatikko: Tshekkoslovakian ”samettivallankumous”
(smm1laat1241)
Laatikko: Taloustilanne Tshekkoslovakiassa 1990-luvun alussa (smm1laat1242)
Laatikko: Tshekkoslovakian jakautuminen vuonna 1992 (smm1laat1243)
1.2.5 Bulgarian hidas muutos
Bulgariassa valta vaihtui syksyllä 1989 muiden
itäblokin maiden tapaan mutta ei vielä kovin demokraattiseksi. Kommunistinen
puolue muuttui Bulgarian sosialistiseksi puolueeksi, joka sai kesällä 1990
pidetyissä vaaleissa yli puolet äänistä. Lähivuosina koettiin talousromahdus
ja hallitusten vaihdoksia, ja tilanne pysyi epävakaana.
Talousreformissa valtiojohtoinen teollisuus
yksityistettiin, mutta muutaman vuoden kuluessa omistus jälleen keskittyi
verraten harvoihin käsiin. Jatkuvien talousongelmien vuoksi sosialistit
palasivat välillä valtaan vuonna 1994, mutta se ei tuonut parannusta.
Kävi ilmi, että poliittisen järjestelmän muutos
kesti useita vuosia eikä vuosikymmenen kuluessakaan tuottanut vielä
perustavaa muutosta yhteiskuntarakenteeseen. Talouden vakauttamiseen meni
suunnilleen saman verran aikaa.
1.2.6 Romanian väkivaltainen kuohunta
Romanian ankara mutta Neuvostoliitosta ja Varsovan
liitosta jo 1960-luvun lopulla erilleen jäänyt kommunistihallinto kaatui
joulun 1989 aikoihin katutaistelujen säestämänä. Levottomuudet alkoivat
ensin Transsilvaniassa unkarilaisväestön alueilla, jolloin poliisi surmasi
useita mielenosoittajia.
Epäsuosittu ja kansaa köyhdyttänyt diktaattori
Nicolae Ceausescu joutui väistymään Bukarestissa joulunaluspäivinä alkaneen
kansannousun paineessa, ja hänet surmattiin kohta epäselvissä olosuhteissa,
kun vallan kaappasivat diktaattorin entiset liittolaiset salaisen poliisin
avustuksella. Tapahtumat naamioitiin ”kansan demokraattisen vallankumouksen”
kaapuun, jolloin uusi hallitus käytti itsestään nimeä ”Kansallisen
pelastuksen neuvosto”.
Entinen kommunisti Ion Iliescu toimi presidenttinä
vuodesta 1990 kuusivuotisen kauden. Talousuudistuksia tehtiin jo 1990-luvun
alussa, mutta kesti useita vuosia, ennen kuin Romaniassa ryhdyttiin todella
purkamaan kommunistiajan hallintoa.
Laatikko: Romania itäblokin ”kummajaisena”
(smm1laat1261)
Laatikko: Nicolae Ceausescun kukistuminen jouluna 1989 (smm1laat1262)
Laatikko: Transsilvanian ongelma (smm1laat1263)
1.2.7 Jugoslavian hajoamisen taustat
Myös Jugoslaviassa oli vallalla kommunistinen
hallintojärjestelmä, mutta vuonna 1980 tapahtuneen marsalkka Titon kuoleman
jälkeen se oli jo alkanut vähitellen rapautua. Jugoslavia ei kuulunut
Varsovan liittoon, eikä siellä ylläpidetty tyypillistä sosialistista
suunnitelmataloutta, vaan osavaltioilla ja yrityksillä oli hyvin itsenäinen
päätösvalta. Myöskään matkustamista ei rajoitettu, vaan suuri joukko
jugoslaaveja työskenteli läntisen Euroopan maissa. Pahasti velkaantuneen
liittovaltion osatasavallat riitaantuivat lähinnä talouskysymyksistä ja
ryhtyivät tavoittelemaan itsenäisyyttä.
Tito oli johtanut Jugoslaviaa kovalla kädellä
toisen maailmansodan jälkeisenä aikana ja huolehtinut siitä, etteivät
kansallisuuskiistat pääsisi kärjistymään. Nationalistiset liikkeet kuitenkin
voimistuivat vähitellen ja myötävaikuttivat kylmän sodan päätyttyä
liittovaltion hajoamiseen muun muassa nostamalla propagandassaan esille
vanhat kiistakysymykset, erityisesti toisen maailmansodan aikana tehdyt
julmuudet.
Jugoslaviassa oli 1990-luvun alussa noin 23
miljoonaa asukasta. Maa jakautui kahdeksaan osavaltioon tai autonomiseen
alueeseen. Liittovaltiota pitivät koossa lähinnä Jugoslavian kommunistinen
puolue, armeija ja rautatiet. Talousasioissa osavaltiot ja yritykset olivat
hyvin itsenäisiä, mutta liittovaltion vastuulla oli rajojen vartiointi ja
tullimaksujen kerääminen.
Kesällä 1991 Slovenian ja Kroatian
itsenäisyysjulistusten jälkeen alkoivat Jugoslavian hajoamissodat, jotka
jatkuivat lähes vuosikymmenen ajan. Varallisuuserot osavaltioiden välillä
olivat tärkeänä syynä kansallisuusliikehdintään ja itsenäistymishankkeisiin,
ja nyt myös uskonnollista jakautumaa käytettiin hyväksi valtakamppailussa.
Kriisin vakavuus jäi ulkomaailmalta aluksi
huomaamatta, sillä suurvaltojen mielenkiinto oli toisaalla. Eurooppalaisessa
lehdistössä seurattiin 1990-luvun alussa tiiviisti Saksan yhdistymistä,
Varsovan liiton kommunistihallitusten kaatumista ja Neuvostoliiton kriisejä,
ja Yhdysvallat lähimpine liittolaisineen keskittyi Kuwaitin kriisiin sekä
siitä alkaneen Persianlahden sodan tapahtumiin.
Laatikko: Toisen maailmansodan ja Titon perintö
Jugoslaviassa (smm1laat1271)
Laatikko: Jugoslavian osavaltiot 1990-luvun alussa (smm1laat1272)
Kirjallisuutta: Georg Bush – Brent Scowcroft, A
World Transformed (Vintage Books, New York 1999); V.P. Gagnon, The Myth of
Etnic War. Serbia and Croatia in the 1990s (Cornell University Press, 2004);
Guide to the Eastern Europe (Times Books, London 1990); Eric Hobsbawm,
Äärimmäisyyksien aika. Lyhyt 1900-luku (1914-1991) (Vastapaino, Tampere
1999), s. 287-624; Jeremy Isaacs – Taylor Downing, Cold War (Bantam Press,
1998); Karl Kaiser, Deutschlands Vereinigung. Die internationalen Aspekte (Bastei-Lübbe,
Bergisch Gladbach 1991); Ellen Schrecker (ed.), Cold War Triumphalism. The
Misuse of History After the Fall of Communism (The New Press, New York
2004); Pekka Visuri – Tuomas Forsberg, Saksa ja Suomi. Pohjoismainen
näkökulma Saksan kysymykseen (WSOY, 1992), 136-190; Pekka Visuri, Kosovon
sota (Gaudeamus 2000), s. 11-30.
|